Saturday, February 27, 2010

Nurse ~~Oh~~ Nurse


Baru-baru ini saya terbaca di dalam forum kerjaya laman web ‘iluvislam.com”tentang isu pemakaian uniform jururawat di malaysia. Terdetik di hati saya untuk menulis sesuatu mengenai itu. Isunya adalah tentang seorang akhwat meluahkan perasaanya untuk menceburi bidang nurse namun beliau mengalami masalah dengan syarat pemakaian yang telah ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia. Beliau di dalam dilema kerana beliau sangat-sangat meminati bidang kejururawatan namun akibat pemakaian nurse yang agak tidak menutup aurat menyebabkan hasrat beliau terkubur begitu sahaja.

Termenung panjang saya setelah selesai membaca artikel tersebut. Fikiran saya melayang kembali kepada 2 tahun lepas. Di mana ketika itu saya juga mengalami masalah yang sama dengan beliau.Saya dapat rasakan apa yang dirasai oleh akhwat tersebut.Tatkala itu saya juga buntu dalam mencari keputusan,namun alhamdulillah ada seorang saudara saya memberitahu supaya melakukan solat istikharah. Katanya keputusan manusia bercampur dengan nafsu,jadi seelok-eloknya kita meminta petunjuk dari ALLAH..Alhamdulillah,selepas itu saya mendapat jawapan yang saya cari..

Kini, saya telah pun bergelar student nurse. 2 tahun telah meninggalkan saya. Terasa sangat cepat masa berlalu. Terasa seolah-olah baru semalam saya mendaftar di Kolej Kejururawatan ini. Tidak disangka,meskipun terlalu banyak ujian dan dugaan sepanjang bergelar student nurse ini,namun semuanya saya mampu lalui. Walaupun terkadang saya hampir tersungkur dan tidak mampu lagi meneruskan kehidupan ini,namun kasih sayang ALLAH,sokongan keluarga membuatkan saya kembali bangkit. Syukur kepadaMu ya ALLAH...Saya yakin inilah takdir saya.. Mengikut perancangan ALLAH,di sinilah patut saya berada. Walaupun susah,walaupun perit namun inilah ketentuanNya.. So,kita sebagai hambaNya,hanya perlu teruskan sahaja perjalanan yang telah disediakan oleh ALLAH...Tutup mata,redah jeeee....

Kembali kepada isu tadi.. Sememangnya,saya sendiri berasa sangat-sangat tidak selesa dengan syarat pemakaian yang telah ditetapkan. Namun,after all saya suka berfikir,adakah kerana faktor pemakaian semata-semata menyebabkan saya terus melupakan sahaja hasrat untuk menjadi seorang jururawat yang sememangnya telah menjadi cita-cita saya semenjak di darjah 3? Tidak.. Itu bukan jalan penyelesaianya. Kerana bagi saya pekerjaan jururawat itu tidak salah,namun kita yang menjadikannya salah... Jika kena gayanya jadi nurse ni sangat senang nak dapat pahala dan sangat senang nak dapat dosa,so kitalah sendiri penentu kemana jalan yang kita nak lalui..

Tp terus terang saya katakan,bila ada di antara sahabat-sahabat berminat nak join bidang nurse ni,anda semua kena kuat.. terlalu banyak dugaanya.. antaranya:
1) Elaun nurse Rm 600++ setiap bulan membuatkan kita mudah leka.. mybe sebab poket selalu berisi kot.. so,mudah je duit tu nak disalurkan ke arah yang tak septtnya..

2) Bila masuk wad terdedah dengan pergaualan yang agak bebas.. antara patient lelaki dan staff hospital(lelaki).. so,kena jaga hati..di situ lah kita kena kuat,. ujian yang paling besar... confirm,mesti ada yang nak menyunting sahabat2 jadi special kawan mereka,tapi di situlah ALLAH nk uji kita yang sebenar2nya... saya dah ada banyak pengalaman dengan perkara-perkara ni(kebanyakkannya berlaku pada kawan-kawan saya sendiri)..namun,alhamdulillah
setakat ni saya masih kuat,dan semoga kekuatan ni menjadi milik saya smpai bila-bila..

Bab pakaian..?
Secara peribadi saya rasa everything's depend 100% to ourself.. sebagai student tajaan kementerian kesihatan malaysia,kitaorang memang dah diberi kain.. so,boleh jahit sendiri.. then,masa jahit tu cakaplah tak nak ketat dan nak labuh melepasi punggung..tak pernahnya ada masalah.. memang ada masalah sebab agak tak menjaga aurat,tambah-tambah lagi ketika di dalam wad kerana terpaksa menyingsing lengan baju(nak maintain sterility) tapi nak buat macam mana...doktor-doktor perempuan yang jauh lebih wara’ pun terpaksa juga wat macam tu.. Ini untuk kebaikan patient. Kena ingat satu benda,masuk wad sebab nak tolong orang... memang niat tak menghalalkan cara,tapi saya rasa pekerjaan yang kita buat ni bukan haram..(kita tak merompak,kita tak tuang arak,kita tak makan riba) so takde apa yang perlu dibimbangkan... ALLAH knows!!

Honestly,saya rasa bab2 pakaian ni bukan topik utama yang perlu dibincang,tapi macam mana kita nak lahirkan nurse yang berperibadi muslim itu yang perlu dibincangkan..maksud saya yang menepati masa,jujur ketika merawat pesakit,melayan pesakit sebaik mungkin,tak marah-marah pesakit dan staff yang lain dan yang paling penting tidak mengumpat ketika di kaunter jururawat.. itu lah yang perlu kita titik beratkan... apa guna kita memakai pakaian yang sopan, namun masih tidak jujur dengan perkerjaan kita.. Fikirkan berapa ramai nurse di malaysia ni yang pergi pada patient tanya sama ada patient tu dah solat belum? berapa ramai nurse di malaysia yang boleh ajar patient tatacara solat orang sakit? berapa ramai nurse kat Malaysia ni yang betul-betul menjaga aib pesakit means yang tidak pernah mengumpat semasa dikaunter? tepuk dada tanya iman...

saya rasa,yang paling penting sahabat2 yang nak jadi nurse ni perlu perlengkapkan diri dengan ilmu-ilmu itu ,then barulah kita layak digelar seorang jururawat muslim yang sejati..( bukan faktor pakaian 100% yang perlu dinilai)

After all,hanya kita yang boleh tentukan baik buruknya kerja jururwat ni.. kena gayanya,ia boleh menjadi platform paling bagus untuk sampaikan dakwah islamiah..ingatlah waktu yang paling manusia dekat dengan ALLAH,adalah ketika mereka sakit...So,di situlah peranan kita untuk dekatkan pesakit-pesakit kita pada ALLAH..iye kan??

Sejujurnya,saya juga masih dalam proses pembelajaran..Sememanya saya akui sekarang(as a student nurse) agak terbatas untuk saya mengaplikasi apa yang tulis di atas.. Namun,insyaALLAH,bila bergelar staff nurse kelak,saya akan cuba pastikan saya menjadi seorang staff nurse yang bukan sahaja menjaga kebajikan pesakit namun dalam masa yang sama memberikan sesuatu kepada mereka tentang ilmu akhirat... InsyaALLAH.. Semoga ALLAH permudahkan jalan saya..
Be a good muslim and you'll be a good nurse..

No comments:

Post a Comment