Thursday, February 18, 2010

aku tidak ingin membuatnya lupa...


Sudah lama rasanya ruangan ‘cinta’ ini tidak ter’update’. Sebab tak ada masa? tak kot...masa ada,cuma sibuk dengan benda lain..tambahan lagi ,bagi saya,sahabat-sahabat tentunya tidak berasa selesa jika asyik-asyik bab cinta yang saya bincangkan..
So,kali ni saya ada bahan yang ingin dikongsi bersama anda yang sudi berkunjung ke teratak ini..simple je isunya kali ini...cinta membuatkan kita mudah lupa... benarkah begitu? Novel Tautan Hati karya Fatimah Syarha benar-benar membuatkan saya kagum akan bakat penulis muda itu. Tidak keterlaluan jika saya katakan novel tersebut adalah antara novel terbaik yang pernah saya baca. Gaya bahasa yang bersahaja namun olahan ayat yang cukup indah membuatkan sesiapa sahaja yang membacanya akan mengulangi pembacaan untuk beberapa kali. Sememangnya ia sangat berguna untuk kita para remaja. Berbagai unsur terselit di sana,dari dakwah,akidah,percintaan,persahabatan dan banyak lagi.. Memandangkan enteri kali ini adalah mengenai cinta jadi saya mahu berkongsi apa yang di paparkan oleh penulis di dalam novel tersebut mengenai percintaan. Untuk pembacaan seterusnya saya rasa ada baik sahabat semua dapatkan di pasaran..
Ia mengisahkan tentang seorang lelaki atau mungkin layak dipanggil ustaz telah berubah apabila menjejakkan kaki ke universiti. Di zaman sekolahnya dahulu,dia sangat terkenal dikalangan pelajar sebagai seorang lelaki yang wara’,menjaga pandangan dan sangat zuhud dengan dunia dan apa yang lebih membanggakan beliau adalah ketua pelajar di sekolahnya. Di zaman sekolahnya dahulu,dia telah tertarik dengan seorang gadis yang juga layak dipanggil ustazah. Namun,apakan daya cintanya tidak terlafaz... Bukan tiada keberanian tapi dia yakin jika ada jodoh dengan gadis itu tentunya tidak akan ke mana. Namun,sayang seribu kali sayang,apabila menjejakkan kaki ke dunia baru,dunia universiti yang penuh dengan ujian dan cabaran,dia tewas.Tewas dengan dugaan dunia dan yang lebih haru apabila dia tewas dengan pujuk rayu seorang gadis yang tidak pernah sekalipun terdetik di hatinya untuk memiliki seorang gadis seperti itu. Perkenalan dengan gadis itu meneyebabkan dia semakin jauh. Hujung minggunya tidak lagi diisi dengan program keilmuaan tetapi dia lebih senang keluar tengok wayang,makan-makan dan window shopping dengan si pujaan hati.

Secara kebetulannya,wanita yang menjadi pujaan hati lelaki tersebut ketika di sekolah dahulu turut menuntut di universiti yang sama. Dia melihat dengan mata sendiri perubahan yang berlaku pada lelaki yang penah menjadi seorang yang sangat dikaguminya sewaktu sekolah dahulu. Pernah suatu hari ada seorang sahabat yang menyatakan lelaki itu berubah kerana dia tidak membalas cintanya.. Bolehkah begitu? Patutkah begitu..? Sememangnya jauh disudut hati wanita itu,dia turut menyintai lelaki itu,namun apakan daya,mereka masih bergelar seorang pelajar. Terlalu banyak perkara lain yang harus didahulukan. Tambahan lagi,mereka sama-sama pasti,mereka belum bersedia untuk ke arah perkahwinan. Jadi apa yang harus dilakukan? Couple? Subhanallah,itu tidak mungkin berlaku.. Ia haram!! Mereka berdua tahu akan haikat itu.. Namun mengapa hati lelaki itu terlalu rapuh? Tidak kah dia tahu,hati ini harus di jaga dari perkara-perkara maksiat..kita sama-sama tahu akan hakikat itu.. Ya ALLAH,kembalikan lah mujahid ini ke jalan yang lurus.. Untuk jalan cerita seterusnya sila dapatkan buku ini di pasaran yee..hehe

Itulah diantara kisah yang boleh saya ceritakan. Saya mengaup wajah.. Novel ini benar-benar telah membuatkan saya berfikir. Betapa mulianya hati wanita itu. Dia tidak ingin membuatkan seorang anak adam itu lupa kepada ALLAH semata-mata kerana menyintainya.. Saya mahu menjadi wanita sebaik ini,saya mahu menjadi sri kandi semulia ini.. Meskipun ini hanyalah watak yang dihidupkan oleh penulis,namun saya yakin masih ada wanita sebegini di alam nyata. Hanya jumlahnya sahaja yang teramat sedikit. Dan jika di beri peluang saya mahu menjadi salah seorang dalam jumlah yang sedikit itu.. InsyaALLAH..

Saya masih ingat,sewaktu di UMS dahulu,ada seorang sahabat saya telah melangsungkan perkahwinannya pada usia yang cukup muda. 2 hari selepas hari perkahwinan beliau,kami sempat berkumpul dan berbual panjang. Namun,antara kata-kata yang tidak akan saya lupakan..
“Kamu semua tahu tak apa yang suami akak bagitahu selepas kami diijab Kabul?”
Kami hanya tesenyum sambil memberi laluan kepada akak itu terus berbicara..
“Awak hanya menumpang je dihati saya. Hanya sedikit ruang yang saya tempatkan awak di hati ini.. Yang selebihnya adalah untuk ALLAH swt dan Rasulullah saw..”

Lebih kurang macam tulah kata kakak itu.. Adoiii,sayunya saya... Dan memang itulah yang sepatutnya kan..? Tapi bila dengar lagu-lagu sekarang yang sanggup mengabadikan cinta kepada manusia ibarat segala-galanya,sehinggakan mereka tidak mungkin boleh teruskan hidup tanpa kehadiran insan yang tersayang.. dan banyak lagi lirik-lirik lagu sekarang yang terlalu mengagungkan cinta sesama makluk hingga lupa kepada cinta kepada DIA yang menciptakan cinta itu....lihatlah betapa jauhnya manusia sekarang...betapa lalainya mereka.. Ampunilah dosa-dosa kami Ya ALLAH..
>
Berbalik kepada cerita tadi,saya meletakkan tekad di hati,ingin menjadi seorang seperti wanita itu.. Saya tidak mahu menjadi seorang wanita yang membuatkan seorang hamba ALLAH itu mecintai saya sehinggakan membuatkan dia lupa pada hakikat sebenar cinta kepada ALLAH.. Saya tidak ingin menyebabkan dia menaruh harapan yang terlalu tinggi pada saya. Sememangnya saya akui,sejak kebelakangan ini saya dihidang dengan beberapa ujian dari ALLAH untuk menguji sejauh mana saya mampu berpegang kepada tekad itu. Saya tidak mahu dia lalai kerana saya.. Jika dia benar-benar menyintai saya,seharusnya dia meletakkan cintanya itu kepada ALLAH dan Rasulullah terlebih dahulu. Kerana saya yakin dengan mencintai ALLAH,dia akan menyintai saya keranaNYA..dan jika dia menyintai Rasulullah dia akan tahu bagaimana Rasulullah mecintai isteri-isterinya tanpa berpaling sedikit pun dari mencintai ALLAH..

Suatu hari nanti,saya pasti,jika panjang umur dan betemu jodoh yang sesuai,saya akan menjadi isteri kepada seorang lelaki. Bagi saya,saya tidak kisah siapa lelaki itu. Cukuplah sekadar dia mempunyai keimanan yang kuat dan ada pekerjaan yang boleh menyara keluarga. Tidak perlu dia mempunyai pekerjaan yang terlalu bagus,wang yang bertimbun jika dia tidak dapat menjaga saya dan mengajak saya mencontohi wanita semulia Siti Khadijah dan sehebat Aisyah Umairah.. Saya tidak kisah untuk hidup sederhana jika itu yang akan membahagiakan saya sehingga ke akhir hayat. Kata orang,suami isteri yang bercinta kerana ALLAH akan kembali bercinta di akhirat nanti. Saya ingin kasih sayang kami kekal sehingga ke sana nanti.

Oleh itu,sebagai kesimpulan,untuk memiliki cinta seperti itu bukannya mudah. Namun,ia tidak mustahil untuk dimiliki... Yang pasti,jauh disudut hati saya, saya berjanji tidak akan sesekali membuat seorang anak Adam itu lupa kepada ALLAH semata-mata kerana saya. Tidak berbaloi.. Lelaki yang hebat,tidak akan tunduk pada cinta seorang wanita, tetapi dia akan membuat wanita itu tunduk kepada cintanya melalui didikan dan bersulamkan benih-benih cinta hanya kepada ALLAH dan Rasulullah.. Itulah lelaki yang hebat.... Semoga saya ketemuinya suatu hari nanti...

No comments:

Post a Comment