Wednesday, February 10, 2010

Eeee...Tak sabarnyee...


Sudah lama sebenarnya saya menyimpan hasrat untuk menyediakan satu enteri tentang ini. Alhamdulillah,akhirnya ALLAH memberi juga saya kesempatan dan masa.. Perasaan saya sejak kebelakangan agak berbunga riang... =).. Berita dari kakak saya yang sulung (kak ely) berjaya mengisi hari-hari saya dengan senyuman. Yang pasti berita itu sedikit sebanyak menjadi penawar untuk saya tatkala ini. Pagi itu,selesai sahaja menunaikan solat subuh,saya mendapat SMS dari kak ely..
“Aini,Alhamdulillah..kak ely pregnant.. aini bakal dapat anak saudara.. Doakan semuanya selamat deh...”

Serta merta menitis air mata saya.. Feeling habis!! Ni baru dapat anak saudara,nanti bila dapat anak sendiri tak taulah macam mana..! hehe...Nombor handphone kak ely segera ditekan dan kami berbual panjang. Gelak tawa kak ely jelas menunjukkan betapa gembiranya dia... Kata-kata syukur tidak lekang dari mulut kami. Saya tahu betapa tingginya harapan kak ely dan abe ze(suaminya) dengan kehadiran cahaya mata ini.. Saya tahu betapa kak ely tidak sabar untuk bergelar ibu..Dan saya tahu tidak terhitung banyaknya doa yang telah dipanjatkan mereka untuk ini...dan Alhamdulillah,sesungguhnya ALLAH itu maha penyayang..DIA tidak pernah melupakan hamba-hambaNYA yang berharap padaNYA...


Yang pasti umi dan abah adalah orang yang paling gembira menerima berita ini. Dapat saya bayangkan bagaimana lebarnya senyuman umi apabila mendengarnya.. She will become a grandma already...cepatnya masa berlalu...hehe.. Tidak sabar rasanya menunggu kedatangan ‘orang baru’ di dalam family kami. Jika mengikut perkiraan insyaALLAH bulan Ogos ni kak ely dijangka bersalin..Namun,segalaanya hanya ALLAH yang tahu. Kita hanya mampu berdoaa semoga diselamatkan segala-galanya..

Sejak itu,setiap kali berbual dengan kak ely di telefon,pasti topik ini yang akan kami bicarakan. Macam kelakar pulak dengar cerita dan pengalaman kak ely ..Ada je cerita yang mahu dia kongsi.. Tapi,kesian juga bila dia beritahu dia alami morning sickness yang agak teruk.. Dan sebagai seorang adik yang merangkap jururawat saya mampu memberi beberapa nasihat dan cara untuk mengatasinya..hehe..berguna juga rupanya ilmu yang dipelajari ni... hehe..Saya tahu,tatkala ini dorongan emosi dari suami dan ahli keluarga amat penting bagi kak ely.. Ibu di awal kehamilan emosinya agak terganggu. Oleh sebab itulah,kami perlu sentiasa bersamanya di mana jua dia berada.. Cewah...(macam iklan DIGI lah pulak) hehe.. InsyaALLAH..kami akan sentiasa bersama kak ely walau apa pun yang berlaku..


Jauh disudut hati saya,saya rasakan kak ely amat bertuah.. Menjadi seorang ibu adalah impian setiap wanita.. bagi saya apabila telah bergelar ibu,kehidupan kita sebagai seorang wanita telah lengkap. Seorang anak yang dilahirkan ibarat hamparan kain putih.. Ibulah pencoraknya..Ibulah yang mewarnainya... Tugas mendidik,mengasuh anak dari buaian hinggalah mereka menjejakkan kaki ke peringkat tertinggi adalah hadiah yang tidak ternilai. Melihat anak yang diasuh dan dijaga dari kecil hingga dewasa menjadikan hidup seorang ibu itu sudah lengkap sepenuhnya.. Namun akhirnya saya tersedar.. jauhnya saya berangan..hehe.. Yang pasti,perasaan ini saya perlu simpan jauh dilubuk hati.. Belum masanya lagi aini.. saya pujuk diri sendiri.. Utamakan apa yang lebih penting dahulu... InsyaALLAH,jika ada masa,umur yang panjang,rezeki dan rahmat dari ALLAH,masa saya akan tiba juga.. Berdoalah agar semuanya dipermudahkan ALLAH...

Lastly,saya berharap agar sahabat-sahabat mendoakan agar kak ely dan kandungannya sentiasa selamat dan diberkati ALLAH.. Tak sabar rasanya menanti seorang khalifah yang bakal menyerikan kehidupan kami sekeluarga..InsyaALLAH...

No comments:

Post a Comment