Sunday, August 30, 2009

The Wedding Of The Year...


Adoi..naik pening kepala saya melihat betapa excited nye umi dan abah membuat persiapan untuk majlis perkahwinan kak ely pada raya ke3 nanti.. Tersenyum lebar saya di buatnya melihat telatah mereka. Umi nak buat itu..abah nak buat ini... Sampai saya yang memandang ni pun boleh semput..Mujurlah saya sekarang sedang bercuti bolehlah tolong apa yang patut. Abah sibuk dengan mengecat rumah dan umi pula sibuk dengan barang-barang hantaran dan ke sana ke mari edar kad kahwin. Satu petang,semasa saya dan umi sedang membuat persiapan berbuka puasa saya sempat berbual panjang dengan umi tentang masjlis yang akan berlangsung nanti..
"Umi,besar sangat ke majlis kita nak buat ni?" tanya saya. Umi tersenyum..
"Tak tahu lah kak aini..Hajat nak buat kecik-kecik jah tak tahu lah gano boleh jadi besar pulak..."
Tergelak kecil saya...
"Susah jugak nak kawin ni kan umi..?"
"Ish..ingat senang ke? Nak buat persiapan kahwin dah satu hal.. Tu yang tanggungjawab lepas kahwin tu lagi susah..lagi besar.."
Saya hanya mengangguk memberi laluan untuk umi terus berbicara. Kini sesi nasihat telah bermula.
" Kita ni kak aini...walau hebat macam mana pun,tinggi mana pun kedudukan kita,kita mesti selalu hormat suami. Hormat pada suami yang paling penting. Memang mudah kita nak sebut,tapi bila dah kahwin esok-esok tahulah macam mana susahnya. Nak jaga hati suami,keluarga dia..ish bukan senang. Tambah lagi anak-anak umi semuanya berkerjaya. Umi takut sangat kalau anak-anak umi tak hormat pada suami sebab semua dah ada pendapatan sendiri, tak bergantung sangat pada suami,tapi ingat... kalau suami tak redha dengan kerja yang kita buat, duit gaji yang kita dapat tiap-tiap bulan tu tak akan berkat.."
Glup!! saya telan air liur. ish umi ni bagi nasihat macam aku je yang nak kahwin... detik hati kecil saya.
"Yelah umi... Aini lambat lagi la umi.. 4 tahun lagi paling awal.." balas saya selamba.
"Tahu..umi saja nak bagi nasihat awal-awal.. Dengan kak ely pun umi oyak gitu..dengan kak ja pun umi oyak gini jugok.."
"InsyaALLAH umi,anak-anak perempuan umi akan selalu hormat pada suami dia.." ujar saya..Sekadar mahu menyedapkan hati umi.
"Umi,betul ke abah nak tempah dikir barat malam bersanding nanti..?" tanya saya. Kembali kepada topik utama.
" A'ah..abah oyak ada dikir barat baru meriah. Oloh sekali sekala kak aini. Nikoh kak ely jelah boleh buat dikit barat,bersanding. Umi tahu doh,nikoh kak aini ngan kak ja mana nak buat semua-semua tu.."
Saya hanya diam. Tidak berani menidakkan atau mengiyakan. Merajuk ke umi? Mintak jauh la... Yang sebenarnya saya sendiri tak pernah terfikir lagi pasal semua tu..
" Mintak-mintak la majlis hok kita rancang ni berjalan lancar,kan umi.. Mesti malam tu grand habis.." saya menghidupkan kembali suasana.
Umi mengangguk sambil tersenyum. Alhamdulillah.
"Tulah..InsyaALLAH.." mata umi bercahaya. Dapat saya lihat umi begitu tidak sabar melihat anak perempuan sulungnya naik pelamin. Ibu mana yang tak excited melihat anak perempuan sulung anggun bersimpuh di atas pelamin? Saya yakin,perasaan itu hanya boleh dirasai bila kita telah menjadi ibu. Naluri keibuan bak kata orang..

Bagi saya..tiada salahnya jika umi dan abah membuat majlis perkahwinan yang agak meriah.. Selagi kami mampu..Apasalahnya kan? Ibu bapa mana yang tidak ghairah menyambut majlis perkahwinan yang pertama di dalam family?.. Sebenarnya saya juga tidak sabar menanti saat itu.. Menyambut kedatangan seorang ahli baru di dalam keluarga saya.. Yang pasti bagi kami sekeluarga,majlis kahwin kak ely nanti akan menjadi best wedding of the year dalam malaysia....




No comments:

Post a Comment