Sunday, August 2, 2009

Nurse!!


“Dah fikir masak-masak ke?”
“Jangan menyesal tau.. Awak ada 1 tahun setengah je lagi nak grad..Apa kata awak habiskan dulu..” itulah kata-kata seorang sahabat sewaktu saya kemukakan hasrat saya untuk berhenti universiti dan join nursing. Kata-kata itu saya sambut dengan satu senyuman..

Sekarang,sudah hampir 2 tahun saya bergelar nursing student. Dengan izinNYA semua berjalan dengan lancar. Walaupun terkadang saya hampir tersungkur,namun alhamdullilah,kekuatan yang ALLAH berikan sentiasa membantu saya untuk terus bangkit berdiri..

Saya percaya mungkin ada di antara rakan-rakan yang bertanya kenapa mesti nurse,nurse ni bukannya glamour pun. Tapi jawapannya mudah..Sebab minat.. Ya,saya memamg minat nak jadi nurse sejak dari bangku sekolah rendah lagi. Pelik kan? tapi,itulah hakikatnya.

Saya masih teringat,pada hari pertama saya memasuki kolej kejururawatan. Sewaktu sesi suai kenal,ada pengajar kami bertanya siapa di sini yang benar-benar minat menjadi nurse.. Saya amat terkejut bila mana dari 72 pelajar yang mendaftar,tidak sampai 10 orang pun yang mengangkat tangan. Rupanya,rakan-rakan saya yang lain kemari hanya kerana di paksa ibu bapa dan kerana sudah tidak ada peluang untuk menyambungkan pelajaran. Pilu saya di buatnya… Tidak kah mereka tahu betapa mulianya di sebalik perkerjaan jururawat? Jika kena gayanya terlalu mudah untuk membantu orang. Kata-kata umi pada suatu hari saya akan pegang sampai bila-bila… “Jadi nurse ni kak aini,paling senang nak dapat dosa dan paling senang nak dapat pahala.. Terserahlah pada kak aini nak pilih jalan yang mana…”

Inilah peluang untuk saya berbakti kepada masyarakat. Sungguh!! Saya tidak ada peluang lain lagi untuk berbakti kepada masyarakat selain inilah caranya. Saya berjanji kepada diri saya untuk menjadi seorang nurse yang sabar dan bertanggungjawab bukan sahaja terhadap kebajikan pesakit tetapi juga terhadap tuntutan menunaikan tanggungjawab sebagai seorang khalifah di atas muka bumi ALLAH ini. Mungkin iniah peluang yang ALLAH berikan kepada saya untuk berdakwah kepada masyarakat. InsyaALLAH I will take this opportunity dengan sebaik mungkin. Itu janji saya..

Apabila memasuki bidang kejururawatan ini barulah saya sedar terlalu banyak harga yang perlu saya bayar untuk memenuhi cita-cita saya ini. Terlalu banyak.. Namun biarlah segala ujian yang tiba itu hanya saya dan DIA yang mengetahuinya. Yang pasti setiap ujian itu benar-benar telah mematangkan saya. Menjadikan saya seorang AINI SYAZWANI yang baru. Dari pengalaman yang lalu, tidak keterlaluan jika saya katakan,apabila dah join bidang nursing ni saya betul2 kena pandai jaga diri. Mungkin kerana kehidupan kami yang agak mewah dengan elaun tetap RM621 setiap bulan menyebabkan kami sedikit alpa. Benarlah,bila kta terlalu senang,kita akan mudah hanyut. Hanyut dengan dunia yang sering menipu kita. Sejujurnya saya juga hampir hanyut. Namun alhamdulillah berkat doa ibu bapa dan teguran dari rakan-rakan yang sefikrah membuatkan saya cepat tersedar. Alhamdulillah,akhirnya saya kembali semula kepada kehidupan lama saya. Insan hina yang sentiasa mendambakan keredhaan ALLAH..

Cita-cita saya terlalu tinggi. Saya berikan masa kepada diri saya hanya 2 tahun untuk menjadi staf nurse. Kemudian insyaALLAH saya akan menyambung pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Bukan niat hendak membangga diri tetapi tidak salah jika kita jadikan ia sebagai motivasi untuk kita terus maju pada masa hadapan, bukan?

Melihat kepada dunai nursing sekarang,saya rasa ia perlukan perubahan ke arah yang lebih baik. Dalam erti kata lain ke arah yang lebih Islamic. bukan niat saya untuk mengatakan bahawa bidang nursing ini tidak Islamic tetapi kita sendiri boleh nampak. So,tak perlu rasanya saya huraikan perkara ini panjang lebar. Saya rasa saya perlu lakukan sesuatu. Kalau bukan saya,siapa lagi?

InsyaALLAH,selagi nyawa di kandung badan,selagi ALLAH permudahkan urusan saya,saya akan lakukan setakat mana yang termampu.Namun terkadang,terdetik jua di hati, mampu ke saya? Sejujurnya,saya juga tidak pasti mampu kah saya.. Tetapi saya yakin ALLAH maha tahu apa yang terbaik untuk saya..DIA adalah perencana yang terbaik.. Ya ALLAH,permudahkanlah perjalanan hambaMU yang hina ini.. Amin..AMin..AMinn..

No comments:

Post a Comment