Wednesday, August 19, 2009

Saya..Kak Ja dan DIA..



Mata saya terkebil-kebil memandang kipas yang tidak pernah jemu berpusing. Hujan lebat di luar di tambah lagi dengan kipas yang di pasang pada kelajuan 4 menyebabkan saya menarik selimut rapat ke dada.Suasana malam makin menjengah ke pagi.. Adoi,kenapalah mata ni susah sangat nak lelap? Pusing kanan tak keruan,pusing kiri lagi x kena. Mata..pejamlah..esok ada class ni.. bisik hati saya. Tangan mencapai handphone di sebelah.. hampir 3 pagi. Alamatnya memang esok tersengukla dalam kelas.. adoii..

Fikiran melayang jauh.. Yang pasti melayang balik ke rumah.. Ya ALLAH,rindu pada umi,abah,adik memamg dah xleh nak cakap apa.. Memang parah separah parahnya dah.. Tambah lagi bila dpt tahu kak ja pun ada kat umah,menghabiskan saki baki cuti konvonya yang ada..menyebabkan perasaan ni makin sayu..

Hati kecil ni tiba-tiba terdetik,bestnya kalau bleh jadi macam kak ja.. Dia ada semua.. Rupa,pelajaran,dan yang paling penting dia adalah seorang muslimah yang sangat-sangat mencintai agamanya..Tak keterlaluan jika saya katakan,saya sangat berbangga menjadi adiknya. Sepanjang 22 tahun saya hidup di atas muka bumi ini dia banyak mengajar saya mengenal diri.. Terlalu banyak.. Sehinggakan tidak mampu saya senaraikan..
Cerita zaman persekolahan saya tidaklah seindah yang disangka.. Terus terang saya katakan semasa zaman sekolah menegah, saya agak sosial orangnya atau mungkin juga boleh dikatakan agak ‘nakal’. Bila teringatkan semua kenangan itu saya akan tersenyum sendiri tetapi jauh di sudut hati biaralah ia selama-lamanya menjadi kenangan.. Tidak mungkin akan berlaku ulang tayang. Biarlah selamanya ia menjadi sejarah,saya tidak mungkin menjadi ‘aini’ yang itu.. InsyaALLAH.

Mengimbau tentang sejarah lama…fuh,dasyat.. biasalah, tu kan zaman enjoy..hehe for sure,sesiapa yang kenal saya masa kat sekolah dulu akan mula pandang dua kali bila first time tengok akan perubahan saya..nak tergelak saya dibuatnya bila tengok mata mereka membulat dan mulut mereka ternganga.. kelakar sungguh!! Sehinggakan ada salah seorang kawan saya bertanya…”aini,ko ada sejarah hitam ke sampai berubah macam ni? ke ko dah kawin..” tergelak besar saya dibuatnya… Soalan tu saya tak jawab..biarlah hanya ALLAH yang tahu kenapa saya berubah..

Kenapa saya berubah? hehe.. Hidayah ALLAH? Of course la tu jawapannya yang paling tepat,rajih dan kuat.. Tiada jawapan lain yang lebih tepat selain itulah jawapannya.. Tapi..bila fikirkan balik tentang tu semua..rasa sayu sangat hati.. Saya tak rasa saya layak menerimanya.. TERRRRLALU banyak kesalahan yang saya buat.. Tidak sangka ALLAH begitu sayang pada saya,sehinggakan meskipun saya seringkali melupakaNYA,namun DIA tidak pernah melupakan saya. Terima Kasih Ya ALLAH..

Teringat saya kata-kata nasihat dari kak ja sebelum saya melangkah kaki ke kolej matrikulasi. “ Aini,aini tak pernah ke fikir apa yang aini buat selama ni salah? Kak Ja yakin,aini pun tahu kan? Aini sayang,kak ja jadi kakak aini dah hampir 18 tahun. Kak ja faham sangat perangai aini. Walau buruk macam mana pun, aini tetap cantik di mata kak ja. Walau jahat macam mana sekalipun aini tetap baik di mata kak ja. Berubahlah aini.. Belum terlambat. Tak salah kalau kita menjadi manusia bersyukur. Yang lepas tu lepas la. Yang penting sekarang,kak ja nak aini jadi aini yang baru. Aini yang pandai jaga aurat,aini yang jaga pergaulan antara lelaki dan yang paling penting aini yang hormat pada umi dan abah.. Boleh kan sayang? Guna peluang yang ALLAH beri ni sebaik mungkin…” lirih suara lembut itu menyapa telinga saya. Dan seperti biasa sesi kaunseling begitu akan di akhiri dengan satu dakapan dan tangisan yang panjang.

Mungkin,berkat nasihat kak ja itulah saya mulai berubah. Walaupun bukan secara drastik,namun inilah aini yang sekarang. Inilah diri saya seadanya. Walaupun saya perlu mengambil masa hampir 1 tahun untuk mencari diri yang baru alhamdulillah saya ketemui cintaNYA jua akhirnya. Saya sangat berterima kasih dengan teguran daripada kak ja tersayang. Namun,setiap kali ucapan terima kasih dihulur,kak ja dengan senang hati akan menjawab..’ I do nothing sayang..semuanya dari ALLAH..’ yup.. betul kak ja..tapi mungkin melalui Kak ja.. I love u sis.. Only ALLAH know how much i love you… Thanks Kak ja..

No comments:

Post a Comment