Thursday, October 21, 2010

Poor Quality Of Life??


Lama saya merenung skrin laptop. Mahu menulis sesuatu.. Sudah lama rumah ini dibiarkan sepi.. Jadi sudah tiba rasanya untuk mencoretkan kata. Seperti juga entri-entri yang lepas,saya menulis untuk mengingatkan diri sendiri.. Sebagai peringatan di kala saya memerlukan peringatan..


Bunyi sms membangkitkan saya dari tidur. Saya mencapai handphone di sebelah. Sebelum itu masih sempat menoleh jam di atas meja study,hampir pukul 2 pagi.. Adoii,sapalah yang hantar sms time nie.. Baru je nak lelap... hush!

“Aini,sihat? Lama x dengar citer..”
Saya tersenyum.. Sahabat lama.. Sahabat yang tersangat saya sayang.. Segera butang reply di tekan.. Tidur yang tadinya terganggu tidak mengapa..
“Alhamdulillah sihat.. Akak apa khbr?”
“Sihat.. Aini,akak nak cakap sikit nie..=(“
Saya membetulkan baringan.. Tahu,ada sesuatu yang sedang melanda sahabat tersayang.
“Apa dia kak?”
“Errm.. akak dah lain sekarang nie,, Lain sangat..”
Lama sms itu saya tenung. Di baca berulang kali.. Sedikit debaran terasa.. Aii,kenapa pulak nie..
“Lain yang mcm mana nie kak? Citer la.. Maybe saya boleh tolong..=)”
“Aini,sekarang akak busy sangat la.. rasa macam x ada masa untuk diri sendiri.. Nak topup imam pun tak sempat.. Akak rindu masa kat kolej..Time kita sama2 duduk kat bilik tv.. talk about everything yang boleh membuatkan akak tersenyum.. Now,akak sangat busy dengan kerja.. Kadang-kadang tu 2 hari sekali kena buat double shift.. Paham2lah wad neurosurgery tu mcm mana.. Semua kerja kita buat.. HO mana ada..Rindu time dulu2.. skrang nak dengar taz ustaz zahazan kat IKIM pun tak sempat.. Memang rasa lain sangat..=(”
Saya mengeleng kepala.. Tidak sangka begitu hebat beban yang di tanggung sahabat tersayang.
“Memang nurses life macam tu ke kak?”
“Lebih kurang la.. Bergantung pada kt mana kita kerja.. Tapi boleh dikatakan semua nurse mcm tu la.. Poor quality of life!”
Glup!! Saya telan air liur..
‘Poor quality of life ’?? owh tidakk...

Malam itu tidak lena saya dibuatnya.. Takut pun ada... Saya terbayang bagaimana agaknya saya nanti.. Kalaulah sahabat saya yang sangat kuat,yang sangat pandai membahagikan masa sewaktu di kolej dahulu boleh menjadi begitu,apatah lagi saya yang sememangnya agak lemah dalam time management nie mahu survive dalam nurses life nanti?? Hailllaaa...
Saya terfikir,macam manalah agaknya nak istiqamah yer.. Macam manalah nak terus kuat di waktu 24 jam sehari tidak lagi cukup untuk saya tatkala itu.. Di waktu kerja yang berdouble2 shift.. Saya menarik nafas dalam.. Berfikir.. Bagaimana hendak istiqamah..??

Errmm.. mungkin saya perlu membuat persiapan rapi bermula sekarang.. Persediaan mental!! Dalam masa seminggu lagi saya akan menduduki peperiksaan final. Dan,Alhamdulillah... selepas itu saya free.. Hanya perlu menghabiskan saki baki clinical posting yang ada sehingga hujung bulan 12 nanti.. Mungkin di saat itulah saya boleh membuat persiapan rapi untuk menempuhi hari-hari mencabar apabila sudah bergelar staffnurse kelak.. Bak kata orang sediakan payung sebelum hujan...


Insyallah.. selagi ada kekuatan.. selagi ada kesempatan dan selagi ada rahmat Tuhan akan tetap saya mencari ilmu untuk dijadikan bekalan pada masa akan datang.. hanya itu yang boleh saya lakukan.. Belajar berdirikari untuk kebaikan diri sendiri.. Namun,saya yakin.. saya tidak keseorangan.. Tidak pernah keseorangan.. Kerana ALLAH sentiasa Maha Mengetahui isi hati ini... Dan pertolongan dariNya sentiasa disisi...=)

No comments:

Post a Comment