Sunday, October 3, 2010

Mereka bertuah,Saya cemburu....



Sejak kebelakangan ini,masa saya memang terluang.. Almaklumlah,sekarang posting kat Hospital Muadzam so tak adalah prep, jadi balik je wad terus boleh berehat.. Masa yang ada ini saya gunakan untuk melakukan aktiviti yang berfaedah.. Tidak mahu terbuang begitu sahaja.. Antara aktiviti kegemaran saya adalah blog walking.. Dari satu blog ke satu blog saya berjalan... Mengutip ilmu,kata-kata semangat,motvasi dan ada juga terselit kisah lucu yang pastinya membuatkan saya tersenyum sendiri.. Bak kata orang,macam-macam ada..
Namun di dalam banyak-banyak blog yang saya singgah,ada satu blog yang tidak mungkin saya lupakan sampai bila-bila.. Saya tidak mengenali tuan empunya blog,namun saya yakin tuan rumahnya adalah seorang akhwat (suadara perempuan) yang sedang melanjutkan pelajaran di Cairo Mesir.. Tidak pasti jurusan apa... Namun,latar balakang blognya sangat-sangat menarik perhatian saya.. Simple tapi menarik.. Dari satu entri ke satu entri say abaca.. Setiap bait-bait kata yang dicoretkan menyebabkan hati saya sayu.. Cukup terkesan di hati.. Ada juga artikel yang agak lucu, bercerita tentang pengalaman beliau bersama sahabat-sahabat di sana sepanjang bergelar student berjaya membuatkan saya melirihkan senyuman di bibir.. Dan akhir sekali,saya sempat membaca artikel tentang ‘My friends...” Ya ALLAH berderau darah saya ke muka.

Setiap ayat yang ditulis ditujukan buat sahabat-sahabatnya yang tersayang.. Setiap kata-kata membuatkan hati saya meronta-ronta untuk menjadi seperti akhwat tersebut.. Jika boleh,biarlah nama saya turut terselit di dalam artikel itu.. Bahasa yang digunakan sungguh sopan.. Lembut dan yang pasti beliau tidak jemu-jemu memuji sahabat-sahabatnya.... MasyaALLAH,kuatnya ikatan ukhwah antara mereka... Dan yang pasti,saya cemburu.. Sungguh...!!!

Tanpa sedar,air mata saya bergenang di kelopak mata.. Bertuahnya mereka Ya ALLAH.. Mereka bersama-sama berjalan,berpimpin tangan di jalan ALLAH..bersama-sama mencari cinta ALLAH... Bersama-sama menempuh ujian dunia dan bersama-sama menasihati agar tidak ada yang tertinggal di belakang.. Jatuh bangun mereka bersama.. Saya cemburu... Melihat keakraban mereka... Melihat kuatnya cinta mereka.. Semuanya kerana ALLAH..Melalui artikel itu saya dapat rasakan betapa gembiranya mereka bersama-sama di sana.. Bertuahnya mereka.....

Dan saya? Bukan niat di hati untuk mengatakan kawan-kawan saya di sini tidak baik. Tidak langsung terdetik begitu.. Namun,apa yang boleh saya katakan,ukhwah kami tidak sehebat ukhwah mereka.. Ukhwah mereka kerana ALLAH.. marah mereka kerana ALLAH dan sayang mereka hanya kerana ALLAH..sedangkan kami? Errmm.. saya mengaup wajah.. Kawan-kawan saya baik... Semuanya baik.. Namun terus terang saya katakan,ukhwah kami bukanlah ukhwah yang duduk bersimpuh,membicarakan tentang islam,talk about iman,dugaan,cinta kepada ALLAH.. itu bukanlah topik harian kami.. Saya tidak menyalahkan kawan-kawan.. Tidak langsung-langsung.. Bahkan saya cukup bersyukur kerana memiliki rakan-rakan yang sangat-sangat memahami diri ini,namun jika boleh saya mahu memiliki sahabat-sahabat seperti akhwat tersebut..Yang boleh memberitahu saya ‘aini,hari ni saya dah hafal surah baru,boleh awak semak bacaan saya? atau “Aini,saya tak sukalah awak cakap macam tu...” Saya ingin memiliki sahabat-sahabat yang boleh menegur saya untuk kebaikan.. Yang boleh membawa saya ke jalan yang sepatutnya saya di bawa.. Bersahabat kerana ALLAH,itulah impain saya..



Jauh di sudut hati,saya yakin keharuman ikatan ukhwah di antara mereka akan kekal sehingga ke taman syurga.. Insyallah.. itu harapan saya.... Dan harapan lagi saya,biarlah satu hari nanti saya juga berpeluang mengecapi cinta yang sama... Mengecapi ukhwah yang sama agar satu hari nanti boleh saya catatkan di dalam blog ini.. Menulis nama-nama sahabat yang sanggup bersusah dan bersenang bersama saya.. Sahabat-sahabt yang boleh berbicara tentang islam di mana sahaja,tidak mengira waktu,masa dan tempat... Betapa indahnya ukhwah kami ketika itu... insyallah.. saya menanti saat itu tiba... Hanya dengan izin Mu Ya ALLAH,permudahkanlah urusan hambaMu ini... Kau perencana terbaik.. Aku perlu yakin,perlu teramat yakin...Tidak boleh tidak!!!

No comments:

Post a Comment