Thursday, March 11, 2010

Apa lagi untuk bersyukur?



Kata-kata ini saya terjumpa time geledah laptop kak ja sebab nak cari satu folder... Jelas,walaupun sangat simple namun,jika kita hayati betul-betul,maksudnya sangat mendalam... Apa lagi untuk bersyukur? Persoalan itu bermain difikiran saya... Sememangnya,tatkala ini rasanya saya tidak layak untuk memberi apa sahaja tazkirah kepada rakan-rakan kerana sememangnya diri saya sendiri kini sangat lemah. Tidak layak rasanya untuk saya memberikan kata-kata nasihat sedangkan diri ini sendiri masih dahagakan nasihat dan bimbingan. Mungkin itulah antara faktor utama mengapa blog ini sudah agak lama tidak terupdate dengan kata-kata nasihat dari saya.

Namun alhamdulillah,saya kembali tersedar,mengapa saya perlu menjadi sebegini lemah? Mengapa saya terlalu cepat mengeluh dan lebih tepat ‘terlalu cepat berputus asa?’. Saya tersenyum.. Geram sebenarnya dengan diri sendiri... Marah dengan perasaan yang sering hadir sejak kebelakangan ini. Ini bukan sikap orang islam.. Orang islam mesti kuat.. Orang islam tak mudah putus asa.. Jikalau lah Rasulullah saw dahulu seorang yang sangat cepat berputus asa, saya yakin sampai ke saat ini,tulisan ini tidak akan dapat saya hasilkan..saya terlupa akan hakikat itu.. Maafkan hambaMu ini Ya ALLAH..

Jadi,sekarang.... inilah seadanya.. Saya menulis bukan untuk menasihati orang lain tetapi lebih kepada menasihati diri sendiri. Memberi tazkirah untuk tatapan diri sendiri dan semoga diri ini terus bermuhasabah. Jangan lagi terlena dan terleka... Namun,besar harapan biarlah tulisan ini dapat memberikan sesuatu untuk anda..Tak banyak sikit pun jadi.. Kalau tak sikit banyak lagi la alhamdulillah...Bangkitlaa .... Semaikan hati kita dengan benih kasih sayang kepada ALLAH...bersiramkan kerinduan dalam mencari cinta dan keredhaanNya..

Apa lagi untuk bersyukur aini?

Kena ada rumah besar 3 tingkat? Yang ada pagar eletrik,jadi malam-malam tak payah susah-susah pergi kunci pagar?? Errmm,nak rumah yang ada swimming pool...yelah sekarang kan musim kemarau,panas....so kalau dapat berendam dalam kolam best ni... Lagi? errmm..lagi...kalau boleh naklah ada kereta sendiri kat kolej ni.. Susahlah nak bergerak.. Nak gi tempat kak ja pun susah,lagipun kalau ada kereta hari minggu boleh gi jalan-jalan... Ada lagi? Ada..Ada... Errm... bestnya kalau dapat sambung belajar kat oversea.. Tengok kawan-kawan yang pergi oversea,rasa teringin sangat nak gi sana... Haaa,dah habis? Ada lagi...nasi kat café tak sedap laa.. Petang-petang asyik menu sama je..berminyak pulak tu...adush!! Dah habis? huhu..dah..dah... (ye ke tu?)

Ya ALLAH,lihatlah betapa manusia ni tidak pernah bersyukur dengan apa yang mereka ada.. Banyak meminta dari memberi.. Nak itu,nak ini..tapi bila dengan ALLAH berfkira... Contohnya time puasa .Nak buat puasa 6,punya la susah.. Tak pe,tu kan sunat je...habiskan ganti puasa wajib dulu,yang sunat-sunat tu kemudianla....Tak usah cakap time puasa,ni haa.. time solat jemaah,amboi..time imam baca surah yang panjang sikit dah mula complain. Macam-macam alasan...Eee,tak malu langsung... Berkira tahap tak ingat..Kalaulah ALLAH pun berkira macam tu dengan kita,nampaknya memang padanlah muka kita,kan?

Tapi tak... ALLAH tak pernah berkira..Bahkan dia sentiasa memberi.. Terlalu banyak DIA memberi sehinggakan kita sudah lupa untuk bersyukur. Yelah,bila dah selalu sangat menerima je,kadang-kadang kita pun akan terlupa untuk mengucapkan terima kasih pada pengirimnya.. Jom,kita buat perbandingan,seorang artis yang sangat popular,hari-hari dapat surat yang beribu-ribu dari peminat,berbanding dengan artis yang tak berapa popular,yang hanya terima 2 3 keping je surat sehari,anda rasa artis mana yang akan lebih mengucapkan terima kasih dan menghargai surat yang diterima? Mestilah yang sikit kan? Yelah,kalau tak hargai,entah-entah nanti langsung tak dapar surat... so,jelas kalau ALLAH asyik memberi je kepada kita,kita akan terlupa untuk bersyukur dan berterima kasih kepada ALLAH...Muhasabah...muhasabah aini... Kena bina tekad,semakin banyak nikmat yang diberikan semakin kita kena bersyukur... itulah yang sepatutnya...

Ada lagi,kita biasa dengarkan,kalau lah aku...kenapalah macam ni...bestnya kalau... adoiii,tak suka macam ni... dan banyak lagi kata-kata pengeluhan yang kita dengar( kata-kata pengeluhan? ada ke? hehe...hentam saja lahh) tak usah cakap orang,sebab saya sendiri pun kadang-kadang termasuk golongan tu.. tak payah malu nak mengaku,sebab itu memang hakikatnya..dan ternyata benda itu memang sangat-sangat salah... tahu tak,perkataan ‘kalau’ tu hanya membuka pintu kepada syaitan untuk terus menyesatkan kita... Ibarat pintu gerbang UMS..hehe.. So,kalau dah tahu salah,kenapa buat? Kenapa terus ulangi benda yang sama??? Sebab...ermmm..sebab... haaa...sebab kita kan manusia,bukan maksum,tak terlepas dari dosa.. boleh ke jawapan macam tu? Tu jawapan memang tak berkualiti langsung..lansung.. memang kita bukan maksum,tapi itu bukan tiket untuk kita buat salah.. sebab ALLAH dah berikan kita akal untuk berfikir...Tak gitu? So,apa penyelesaiannya??

Penyelesaiannya?

Tepuk dada tanya iman... saya yakin anda-anda semua tahu jawapannya kan? Kita dah biasa dengar peringatan dari ALLAH swt.. “Jika kita bersyukur ALLAH pasti akan tambahkan nikmat kepada kita...” jadi..sebenarnya semuanya bermula dari kita.. antara nak dengan tak nak je... Pernah seorang sahabat saya berkata untuk bersyukur kita perlu lihat mereka yang kurang bernasib baik dari kita.. InsyaALLAH,perasaan bersyukur itu akan datang..betul juga kan... tapi yang pasti kita kena yakin dengan janji ALLAH... “kalau kita bersyukur ALLAH akan menambahkan nikmatNya untuk kita”..Jadilah hambaNya yang bersyukur.. Jangan sesekali menyesali apa yang telah berlaku.. Kerana yakinlah,setiap apa yang berlaku kini telah ditentukan oleh ALLAH sejak di dalam kandungan lagi....

Cakap memang senang,tapi nak buat tu yang payah... saya akui hakikat itu..sangat-sangat akui.. Kadang-kadang kita bukan main bagi nasihat untuk orang..bla..bla..blush...bluush..tup! Tup! terkena atas batang hidung sendiri.. terdiam!!...huhu... Tapi apa-apa pun,kita kena cuba,pasang tekad untuk sentiasa menjadi hamba yang bersyukur,tak usah tunggu dapat rumah banglo 3 tingkat dengan kolam renang baru nak bersyukur,tak usah tunggu dapat sambung belajar ke oversea baru nak bersyukur,tak usah tunggu ada kereta baru nak bersyukur.. Nikmat sekarang pun dah memadai.. Kalau kita tengok orang yang lebih pada kita,sepatutnya kita kena pasang tekad untuk menjadi sebaik itu tetapi bukannya mengeluh sebab tak boleh jadi semacam itu...

InsyaALLAH,bermula dari saat ini,kena pasang tekad..tiada apa lagi yang perlu untuk kita bersyukur kerana apa yang ada ini sudah terlebih cukup untuk bersyukur... kan? tepuk dada tanya iman....

No comments:

Post a Comment