Saturday, December 5, 2009

UMI...IBU...MAMA....MAK....


Alhamdulillah,akhirnya saya selamat menghabiskan sesi komuniti selama 5 minggu seperti yang telah jadualkan. Dalam tempoh lima minggu ini terlalu banyak benda yang saya pelajari. Terlalu banyak perkara yang boleh mengentarkan hati saya. Dan yang pastinya 5 minggu ini berjaya membangkitkan sedikit sebanyak rasa keinsafan pada diri saya. Dan saya benar-benar berharap agar apa sahaja perasaan yang terdetik di hati ini biarlah ia selamanya memberi keinsafan kepada saya. Saya tidak ingin menjadi seorang yang mudah lupa. Kata-kata Tun Mahathir tentang melayu mudah lupa itu biarlah bukan untuk saya. Saya tidak mahu tergolong di dalam golongan itu.

Sepanjang 5 minggu menjalani sesi komuniti banyak sangat pengalaman yang saya dapat. Ada yang manis,pahit,masam,kelat,payau dan seangkatan dengannya. Dan kenangan itu adalah kenangan terindah buat saya. Tempoh 5 mingu ini tidak cukup rasanya untuk saya.Jika diberi peluang saya mahu lebih banyak masa lagi untuk menjalani sesi komuniti. Di antara aktiviti yang tidak mungkin saya lupakan sampai bila-bila adalah lawatan ke rumah wargatua . Ya ALLAH,entah mengapa hati saya cukup tersentuh melihat telatah atok dan nenek yang begitu girang menyambut kedatangan kami.

Memang dari awal lagi kami telah diberi taklimat oleh pengajar supaya jangan terlalu emosi apabila tiba di semua tempat lawatan yang akan kami pergi. Sebagai jururawat kami harus professional. Kami belajar untuk empati tetapi bukan simpati. Alhamdulillah,sepajang sesi lawatan lain,saya berjaya mengawal perasaan. Saya cukup kuat untuk berdepan dengan kanak-kanak terencat akal,anak-anak yatim orang kurang upaya dan banyak lagi,namun sebaik sahaja saya menjejakkan kaki ke rumah wargatua itu,perasaan sebak sudah mula melanda hati saya.

Perasaan saya lebih dirundum pilu apabila ada seorang nenek yang lebih kurang sebaya dengan nenek saya menangis sebaik sahaja kami menuju ke arah beliau. Dia terlalu hiba melihat kedatangan kami. Di sini,saya dan rakan-rakan tewas dengan air mata nenek tersebut. Air mata kami turut mengalir bersama air mata Tok Su. Di tambah lagi apabila mendengar cerita dari Tok Su menyebabkan kami bertambah sedih. Namun,dalam masa yang sama perasaan geram,marah dan pelik menjadi satu. Selama ini saya hanya menonton di televisyen sahaja kisah tentang pengabaian anak terhadap ibu bapa mereka. Namun,akhirnya saya dapat menyelami sendiri kisah tersebut di alam realiti.

Benarlah ada pepatah mengatakan,ibu boleh menjaga 10 orang anak tetapi 10 orang anak belum tentu belum boleh menjaga seorang ibu. Kisah Tok Su sama seperti kisah yang kita selalu lihat di kaca-kaca tv. Tapi yang lebih haru,Tok Su didera oleh anak-anaknya sendiri. Ya ALLAH,mengucap panjang saya ketika mendengarnya. Tergamak seorang anak mendera seorang ibu? Apa dah jadi dengan dunia sekarang. Walaupun mempunyai 4 orang cahaya mata namun anak-anak Tok Su terlalu sibuk mengejar dunia sehingga mereka lupa untuk mencari akhirat. Buktinya,ibu dibiarkan sahaja terdampar di rumah warga tua dengan alasan Tok Su lebih elok tinggal di sana kerana mendapat pemerhatian yang lebih rapi. Betul ke? Adakah itu jalan penyelesaiannya? Tepuk dada tanya iman…

“Tok Su gembira tinggal kat sini?” Tanya saya. Tok Su tersenyum sambil membuang pandangan ke luar tingkap..
“Gembira ke tak gembira memang Tok Su kena juga tinggal kat sini…”

Itulah antara serba sedikit kisah yang boleh saya coretkan. Kita tolak cerita Tok Su ke tepi dengan doa semoga kebahagiaan akan menjadi miliknya nanti. Mari kita muhasibah!! Apa yang akan kita lakukan dalam 10 tahun akan datang? Apabila masing-masing sudah bersuami? Beristeri? Mempunyai anak? Kerjaya yang pasti menuntut kita untuk sentiasa mengejar masa. Kerjaya yang menyebabkan 24 jam sehari tidak pernah cukup. Di mana kita tatkala itu? Adakah kita juga akan menjadi seperti anak-anak Tok Su… Ya ALLAH..jauh disudut hati saya,saya tidak akan rela diri saya menjadi seperti itu. Tidak sesekali.. Firman ALLAH dalam surah Luqman ayat 14 akan sentiasa tersemat kemas difikiran saya.

“Dan kami perintahkan kepada manusia agar berbuat baik kepada kedua orang tuanya. Ibunya telah mengandungkannya dalam keadaan lemah dan bertambah-tambah dan menyapihnya(menyusu) dalam usia 2 tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kedua orang tuamu. Hanya kepada Aku kembali mu” 31:14.

Wahai manusia tidak cukupkah dengan peringatan dari Allah itu?

Tidak sabar rasanya saya mahu menemui umi tersayang. Puan Kesmawati Ahmad Zulkifli. Sungguh,dia adalah umi yang terbaik buat kami adik beradik. Tiada umi lain yang dapat menandingi kehebatannya. She is my umi and she is also my good friend. Bahkan,adakalanya dia melayan kami seperti rakannya. Saya tidak akan lupa setiap budi yang dia taburkan untuk kami adik baradik. Saya tidak mungkin akan lupakan bagaimana reaksi wajah dan suaranya setiap kali dia mendengar kami di dalam kesusahan. Ya ALLAH,tidak ada kata yang dapat saya ungkaikan betapa bersyukur dan bertuahnya saya memilikiu umi seperti umi.

InsyaALLAH,selagi nyawa di kandung badan,selagi saya masih sihat,saya akan cuba sedaya upaya untuk membahagiakan umi saya meskipun suatu hari nanti saya pasti akan mempunyai umi yang kedua. InsyaALLAH,di kala itu,saya akan cuba untuk membahagiakan kedua-dua ‘umi ‘saya..I will try my best with the ALLAH blessing….. insyALLAH….



No comments:

Post a Comment