Thursday, December 31, 2009

Azam Tahun Baru..


Alhamdulillah,kita sudah memasuki tahun baru. Niat pada awalnya mahu menyediakan satu entri khas bersempena dengan tahun baru kali agak tergendala. Maklumlah terlalu sibuk dengan aktiviti semasa cuti,menyebabkan niat untuk menulis sentiasa terbantut. Namun alhamdulliah,artikel ini siap juga ditulis. Sewaktu artikel ini ditulis,sudah 14 muharam,bermakna 14 hari sudah berlalu meninggalkan saya. Ya,14 hari.. Alhamdulillah,saya panjatkan syukur yang teramat sangat kerana saya masih diberi peluang oleh tuan empunya bumi ini untuk terus menumpang di sini. Bersyukur juga buat yang Esa kerana jika mengikut perkiraan tahun sudah hampir 23 tahun saya di sini. Berjalan,berlari dan terkadang merangkak dalam menempuhi arus dunia yang penuh pancaroba ini. Terkadang saya mengeluh,terkadang saya menangis,dan terkadang saya gembira..ini semua lumrah kehidupan. Saya akan teruskan hidup selagi ALLAH menetapkan saya patut berada di sini..Dan selagi itu jugalah saya akan terus memikul tanggugjawab sebagai khalifah dan hamba di atas muka bumi ini..

Apabila memasuki sahaja tahun baru,saya yakin soalan yang sentiasa disajikan kepada kita adalah “Apa azam tahun baru awak?”. Tidak keterlaluan jika saya katakan itu adalah antara topik yang paling popular dibincangkan dicorong-corong radio..
Namun,jika ditanya kepada saya ‘apa azam tahun baru awak?’ saya tiada jawapan yang spesifik. Kalau nak disenaraikan 2 keping kertas kajang pun tentu tak akan cukup.. Masalahnya,problemnya...adakah saya mampu melakukannya? Merealisasikan semua azam yang telah saya senaraikan berkajang-kajang itu?? jadi,saya berfikir,saya tidak perlu menetapkan azam yang berbagai-bagai...tetapi saya mahu meletakkan azam untuk melakukan semua azam yang telah saya tetapkan..itulah azam saya.. “Berazam untuk menunaikan azam...” mungkin kedengaran agak pelik,namun jika difikiran balik tak adalah pelik sangat... Jujurnya azam tahun lepas pun masih banyak yang belum tertunai..Jadi,tak perlu rasanya saya memerah otak untuk meletakkan azam baru pada tahun ini kerana kebanyakannya adalah azam yang sama...

Jauh disudut hati saya,saya mahukan yang terbaik untuk tahun ini. For sure,semua berazam ke arah itu bukan? Saya mahukan yang terbaik untuk diri saya sendiri,dalam pelajaran,dalam kerjaya, dalam keluarga,dan saya mahu menambahkah sebanyak mana ilmu dalam semua bidang,terutamanya dalam bidang agama selagi saya termampu...InsyaAllah.. hehe.. itulah azam saya... mungkin azam begini sudah biasa kita dengar,kan? tapi,sejauh mana kita mampu merealisasikannya.. Saya tak nak jadi salah seorang yang tergolong dalam pepatah ‘hangat-hangat taik ayam..’ hehe..tidak..tak nak,never.. That’s why untuk tahun ini azam saya adalah berazam untuk tunaikan azam yang lepas-lepas..InsyaALLAH...

Macam mana pula dengan sahabat-sahabat semua? Saya yakin azam anda semua lebih hebat dari saya bukan? Walau apa pun yang sahabat-sahabat semua azamkan pastikan ianya membawa kebaikan untuk diri anda,agama,keluarga,masyarakat,bangsa dan negara..dan jika ia menepati semua ciri-ciri di atas,sudah pasti doa saya sentiasa bersama anda semua... insyaALLAH..(00)..Selamat berjuang....

No comments:

Post a Comment