Tuesday, December 22, 2009

Cinta...


Entah mengapa selepas saya selesai membaca artikel dari seorang sahabat yang bertajuk “Harga Sebuah Cinta” membuatkan tangan saya begitu ringan untuk mencoretkan satu entri khas pada kali ini. Mungkin ada di kalangan sahabat-sahabat yang berkata ‘asyik-asyik cinta...cinta..cinta..tak ada entry lain ke?’ hehe,saya mohon maaf dari hujung rambut hingga ke hujung kaki ,jika ada di antara sahabat-sahabat yang tidak berapa setuju. Anda mempunyai 2 pilihan samada meneruskan pembacaan sehingga ayat yang terakhir atau terus tak payah baca.

Bercakap tentang cinta..Errmm,saya rasa setiap orang mengakui betapa pentingkan cinta di dalam kehidupan kita seharian,kan? Yelah,cinta tidak semestinya hanya kepada sesama manusia tetapi ia boleh dan seharusnya dilimpahkah buat yang ESA. Fikirkan,jika tidak kerana cinta mana mungkin seorang manusia itu akan menunaikan solat 5 waktu sehari semalam melainkan ia dilakukan kerana cinta kepada ALLAH dan islam.. Dan,jika tidak kerana cinta,mana mungkin seorang ibu sanggup berjaga malam semata-mata-mata untuk mendodoikan dan menyusukan si anak. Jika tidak kerana cinta,mana mungkin lahirnya zuriat penyambung warisan di dalam sesebuah keluarga. Jika tidak kerana cinta mana mungkin lahirkan para syahid dan syahidah dimedan perang melainkan ia dilakukan kerana cinta kepada islam. Jika tidak kerana cintakan ilmu, mana mungkin lahirnya golongan ahli ulamak dan para cerdik pandai di seluruh dunia dan yang pastinya jika tidak kerana cinta mana mungkin saya terdetik untuk menulis sesuatu untuk sahabat-sahabat yang sudi membaca sehingga habis.. Ini semua adalah kerana satu fitrah yang ALLAH ciptakan dalam diri setiap anak adam iaitu C.I.N.T.A

Ya,benar..Saya cintakan kamu semua..cinta atas dasar seorang anak adam dengan anak adam yang lain. Bukankah setiap manusia itu adalah bersaudara? Saya menulis untuk meluahkan apa sahaja yang terbuku difikiran dan dihati saya.Saya berharap biarlah tulisan ini sedikit sebanyak dapat memberi kesedaran dan membuktikan tanda cinta saya kepada sahabat-sahabat yang saya cintai semua.
Sahabat-sahabat,sejauh mana kita mencinta kebenaran? Sejauh mana kita mencuba untuk mencari kebenaran di dalam hidup kita dan sejauh mana kita berlaku adil dengan diri sendiri? Sejujurnya,dahulu saya seorang yang tidak begitu mengambil berat tentang kebenaran di dalam sesuatu perkara. Khasnya dalam bidang ibadat. Tidak keterlaluan jika saya katakan,dahulu saya tidak pernah sibuk untuk bertanya tetapi saya hanya sibuk mempertahankan. Saya bukanlah seorang yang berlapang dada apabila sesuatu perkara yang bertentangan dengan amalan saya dijelaskan kepada saya. Kerana apa? Kerana dikala itu saya tidak berlaku jujur dengan diri saya dan tidak mencintai kebenaran. Namun alhamdulillah,nampaknya ALLAH masih sayangkan saya apabila dia memberi saya peluang untuk berkenalan dengan satu manhaj yang cukup indah,. terkadang saya rasakan seperti bermimpi disiang hari. Tidak layak rasanya saya diketemukan dengan manhaj ini jika mahu dikira dengan apa yang telah saya perlekehkan dahulu.

Dahulu,sewaktu saya masih sibuk dengan aktiviti jamaah,mengumpul seberapa ahli jamaah selagi yang termampu, saya terlepas pandang dengan isu-isu yang saya rasakan cukup remeh. Contohnya isu bid’ah yang sehingga kini majority ‘ulamak’ mengatakan ia masih lagi isu remeh. Hanyala perkara furuq..
“Hanya perkara furuq..no need to talk about this..benda ini hanya akan memecah belahkan umah..”

Namun,mana mungkin perkara yang berkaitan dengan ibadah,akidah ini dikatakan furuq? Saya pernah terbaca dalam satu artikel tentang jawapan kepada golongan yang mendakwa masalah berkaitan bid’ah ini adalah perkara furuq,jawapannya cukup mudah.. Golongan pengemar bid’ah merasakan amalan yang dilakukan adalah diredhai dan tidak perlu dipertikaikan lagi kerana mereka menganggap dengan amalan-amalan bid’ah mereka,mereka pasti masuk syurga.. Dan mereka akan berterusan melakukan amalan bid’ah tersebut...Namun berbanding dengan pengemar maksiat,mereka tentunya akan sentiasa berfikir dan menginsafi setiap apa yang mereka lakukan dari sehari ke sehari.. Nah,Nampak bezanya bukan. Fikir-fikirkan,golongan mana yang lebih bahaya?

Diriwayatkan daripada 'Aisyah r.'anha,beliau berkata " Rasulullah bersabda
Sesiapa yang mengadakan-gadakan dalam urusan agama kita ini sesuatu yang bukan
daripadanya (Rasulullah) maka ia akan terolak" HR Bukhari dan Muslim..

Terkadang saya berasa cukup pelik,mengapa terdapat sebahagian golongan yang cerdik pandai dan mempunyai ilmu tentang islam tidak dapat menerima kebenaran ini. Mereka begitu sibuk mempertahankan atas alasan mazhab dan menghormati tok guru mereka. Dan apa yang lebih teruk,kami, yang mencintai kebenaran ini dituduh sebagai ‘WAHABI” hanya kerana kami tidak ‘sejoin’ dengan meraka. Golongan WAHABI dicanang didada-dada akhbar adalah golongan yang sesat dan menentang ahlu sunnah waljammah..Setahu saya,maksud ahlu sunnah waljamaah itu sendiri adalah mereka yang mencintai dan mengikuti sunnah nabi,dan setahu saya perkara-perkara bid’ah ini memang tersangat bertentangan dengan sunnah nabi.. Siapa sebenarnya yang menetang ahlu sunnah wal jammah? Tepuk dada tanya iman dengan hati yang mencintai kebenaran!!

Saya tahu,siapa saya untuk bercakap tentang soal ini. Saya bukanlah pelajar UIA,saya bukan ustazah, saya bukan pelajar Malaysia yang sedang menuntut di Mesir,Jordon,Syiria,saya juga bukan bekasan sekolah agama. Saya hanya seorang wanita yang serba kekurangan. Namun,adakah untuk bercakap tentang islam kita harus menjadi pelajar yang menuntut di Jordon? Mesir? Syiria? Adakah syarat untuk bercakap soal agama saya mesti bekasan pelajar sekolah agama? Jika saya tidak menepati ciri-ciri diatas, saya tidak boleh bercakap hata satu ayat pun tentang islam? Just keep quite dan ikut sahaja apa yang diajar oleh tok guru.. Tidak!! Tidak!! Sesekali tidak... islam tidak begitu.. Saya yakin islam untuk semua.Memang benar,saya tidak layak untuk membuat ceramah agama tentang perkara ini namun saya masih layak untuk bercakap jika saya banyak membaca bukan? Banyak membaca bermakna banyak ilmu bukan? Jadi semua orang boleh berbicara tentang agama dengan SYARAT dia haruslah mempunyai dalil yang kuat dan berilmu.. Saya bagi satu contoh yang sangat mudah.. Adakah syarat untuk ALLAH makbulkan doa adalah pabila kita berdoa di dalam bahasa ARAB? jika begitu,semua orang cina,melayu,india yang tidak pandai berbahasa ARAB tidak boleh berdoa tetapi hanya wajib mengaminkan apa sahaja yang dibaca oleh imam? Sedangkan hasrat setiap individu dengan individu yang lain tidak pernah sama. Bukalah minda...Islam tidak sempit..jangan sempitkan islam dengan pemikiran kolot anda semua..

Sahabat,saya mahu mengajak anda semua untuk berfikir. Mengapa Rasulullah SAW diutuskan? Saya masih ingat sewaktu ditingkatan 3 saya belajar tentang tujuan pengutusan Nabi Muhammad SAW kepada umat manusia. Di antaranya adalah untuk membawa umat manusia ke jalan yang benar dengan menunjukkan cara beribadat dengan CARA YANG BETUL. Cuba kita fikirkan,setiap agama percaya pada kepada kewujudan tuhan. Semua agama dalam alam ini yakin mereka ada tuhan untuk disembah namun masalahnya mereka tidak yakin untuk menyembah ALLAH dan tidak yakin dengan ajaran yang dibawa oleh RASULULLAH..Akibatnya mereka mencipta amalam agama yahng tersendiri. Mereka tidak mahu menerima ajaran yang Nabi Muhammad sampaikan. Sahabat,bagaimana dengan kita? Memang pada sudut akidah,kita percaya akan ALLAH..Kita adalah hamba yang diperintahkan untuk menyembah ALLAH.. Tapi bagaimana caranya? Siapa yang mahu mengajar kita cara untuk menyembah ALLAH.. Jawapannya adalah RASULULLAH SAW. Baginda diutusakan untuk mengajar kita cara beribadat yang betul. Percayalah sahabat,amalan yang dibawa oleh nabi sudah cukup. Tidak perlu ada penambahan atau pengurangan. Jika Nabi Muhammad SAW tidak melakukan sesuatu amalan tidak usahlah kita sibuk untuk melakukannya. Walaupun pada mata kasarnya amalan tersebut nampak baik namun jauhilahi. perkara tersebut kerana kita seolah-olah mencabar nabi. Adakah Islam itu tidak cukup lengkap? Adakah ajaran nabi itu tidak cukup sempurna sehingga kita perlu menyempurnakannya?
“Pada hari ini,telah Aku sempurnakan untuk kamu agamamu,dan telah Aku cukupkan kepadamu nikmatKu, dan telah Aku redhai islam sebagai agama bagimu.. Al-Mai’dah : 3

Islam itu telah lengkap,tak usahlah kita menyibukkan diri untuk menambahnya lagi. Ingatlah,Islam itu sesuai untuk semua zaman. Kita yang harus sesuaikan zaman dengan islam,bukan islam disesuaikan dengan zaman.

Mungkin ada diantara sahabat yang berpendapat kita harus mengambil buah pendapat ahli ulamak,tok guru. Jika kita mengabaikan pendapat mereka bermakna kita memghina dan tidak menghormati meraka. Tidak!! Kita menghormati mereka,namun harus diingat,mereka bukan maksum. Mereka juga boleh melakukan kesilapan tetapi Nabi Muhammad SAW adalah maksum. Baginda tidak mungkin melakukan kesilapan. Bagi saya,jika sesuatu ijtihad dari seorang ulamak itu adalah bersandarkan dari hadis Nabi saya dengan rela hati berlapang dada dan akan mengikutnya. Namun jika ia bukan dari Nabi tetapi hanya logic akal,kita wajib menolaknya.. Islam adalah agama yang suci,diturunkan oleh ALLAH untuk kita melalui malaikat JIBRIL.. Islam bukanlah agama yang bersandarkan kepada logik akal semata-mata. Benar,niat yang baik adalah kunci utama dalam semua amalan. Namun harus diingat niat yang baik haruslah berserta dengan cara yang betul,barulah ia akan diterima ALLAH..
“Sesungguhnya apabila amalan itu ikhlas tetapi tidak bertetapan dengan sunnah ia tidak akan diterima. Apabila itu betul dan mengikut sunnah tetapi tidak ikhlas, ia juga tidak akan diterima. Sehinggalah ia benar-benar dengan cara yang betul(mengikut sunnah) dan niat yang betul” penjelasan al-Fudhoil mengenai ayat dari surah al-Mulk : 2...

Sahabat-sahabat..,berlaku jujurlah dengan diri anda semua.. Lapangkan dada.. Tambahkan ilmu nescaya kebenaran akan menjadi milik anda...

“Andaiku syahid sebagai pejuang sunnah,jangan iringi pemergianku dengan air mata dan darah. Tapi tekadkanlah agar pengorbanan kami menjadi pewaris kepada pencinta kebenaran,agar terus mara di dalam membela agama ALLAH dari pendusta agama dan menjernihkan semula kemurnian sunnah Rasulullah”

No comments:

Post a Comment