Wednesday, October 21, 2009

Examinitis Syndrome!


Alhamdulillah,akhirnya dapat jugak saya mencuri masa untuk update blog nie. Sejak 2 3 4 menjak ni memang tersangatlah busy mizy nyer… Dengan assignment yang due datenya hanya tinggal beberapa hari..dengan examnya.. Exam?? Aiii… Memang kecut segala urat perut bila memikirkan tentang exam. Saya tak suka exam!! Terus terang ni…heheh.. Ada ke orang suka exam?? Kalau ada, memang saya tabik hormat la kat dia…Next 3 weeks exam final akan tiba… Macam biasalah bila tiba je time exam..penyakit Syndrome Examinitis saya pun akan datang jugak.. Yang di cirikan dengan symptom tak lalu makan,tidur tak cukup… yang lebih teruk, kadang-kadang saya boleh dapat gastric. Macam kelakar la plak.. Yelah,stress antara faktor yang boleh menyumbang kepada gastric. Jangan tak tahu!! Hehe.. Yang lagi teruk ,symptom Syndrome Examinitis yang akan saya alaminya adalah saya akan menelefon buah hati saya setiap hari… hehehe…kadang-kadang tak ada apa pun nak cakap..dapat dengar suara pun jadilah.. Nasib baiklah buah hati kesayangan saya tu memang dah masak benar dengan perangai saya. Rela dalam terpaksa dia melayan kerenah saya..hahaha..Thanks umi…. Pengorbanan umi tak akan aini lupakan…hehehe..=-)

Tapi..after all saya suka berfikir. Kenapa perlu takut sangat nak exam? Lahai aini,ni hanya exam atas dunia.. Exam dengan ALLAH esok-esok macam mana? Nasihat kak ja suatu hari memang akan saya simpan sampai bila-bila…”Aini,pernah tak fikir,kita bukan main buat persiapan untuk exam,tapi pernah tak kita buat persiapan yang begitu rapi untuk exam yang lebih besar esok-esok?Exam dengan ALLAH?? Exam yang hanya boleh dijawap dengan amalan perbuatan kita. Exam yang kita dah ada skema jawapan, tapi belum tentu kita boleh jawab?”

Betul jugak kan? Dalam kita duk takut nak final exam,kita terlupa untuk berasa takut pada exam yang lebih besar… Muhasabah aini!! Belum terlambat… Tak salah kita nak takut,risau,kecut perut,tak lena tidur,dan seangkatan dengannya untuk hadapi exam ni,tapi biarlah berpada-pada. Jangan terlampau-lampau.. Berusahalah setakat mana yang mampu,then after all TAWAKAL!! Jangan sesakali lupa akan janji Pencipta kita.. “Dan bertawakallah kepada ALLAH,dan cukuplah ALLAH sebagai pemelihara” 33:3

Alhamdulillah,untuk exam kali ini saya lebih tenang dan bersedia berbanding dengan exam yang lepas-lepas. Bukan terlalu yakin dan jauh lagi over confident,buktinya,masih terlalu banyak topik yang masih berlum di cover,masih banyak gambarajah yang belum dihafal dan masih banyak soalan-soalan dari pengajar yang belum dijawab. Tapi Alhamdulillah,ketenangan tetap menjadi milik saya. InsyaALLAH,saya akan cuba yang terbaik. Yang Penting kena ada DUIT… Doa,usaha,ikhtiar dan tawakal baru boleh berjaya!!

Kepada semua kawan-kawan yang seangkatan dengan saya,yang pernah mengalami Syndrome Examinitis yang sama,cara untuk menyembuhkanya tak susah.. Apa yag anda perlu lakukan hanyalah Study smart but don’t study hard,solat diawal waktu(tersangatlah penting!!) ,perbanyakkan doa, zikir dan baca al-quran dan yang paling penting jaga hubungan dengan semua orang terutamanya ibu bapa kita..InsyaAllah,anda akan sembuh dari penyakit tersebut. Selamat mencuba!!!
P/s- Good luck kepada semua kawan-kawan yang akan menduduki exam.. Doa saya sentiasa bersama kalian..InsyaALLAH….. ;-D

No comments:

Post a Comment