Saturday, October 3, 2009

Ada Apa Dengan Cinta???


Bestnya kalau dapat couple kan? Yelah…ada orang sayang kita lebih… Nak tidur malam ada orang wish gud nite,bangun pagi ada orang tolong kejutkan… Nak gi mana-mana kena bagitahu kalau tak ,ada je nanti yang merajuk.. Itulah yang saya tahu serba sedikit mengenai dunia couple mouple ni.. Tapi itukah yang ada dengan cinta????????

Melihat akan telatah rakan-rakan yang majoritinya bercouple menyebabkan saya tersenyum sendiri. Saya termenung panjang melihat telatah salah seorang kawan yang sedang merajuk. Orang yang tersayang tidak jemu-jemu memujuk di hujung talian. Dah hampir satu jam mereka berbual ditelefon,entah apa yang dibualkan saya sendiri tidak pasti. Namun,yang saya pasti kawan saya tu sedang merajuk sebab pakwe dia tak angkat call semalam..heeeeeeeehhhhhheeeeee

Penting ke bercinta? Perlu ke bercinta? Best ke bercinta? Mana lagi best,bercinta sebelum kahwin ke? Bercinta lepas kahwin? Bermacam-macam persoalan bermain difikiran saya..

Kata orang,kita kena berkawan dulu dengan pasangan kita sebelum berkahwin.. Baru boleh kenal hati budi masing-masing.. Yeke?..Tak kottt….

Bagi saya… Cinta kepada ALLAH sangat berbeza segala-galanya. Saat cinta kepada manusia membawa kesedihan,hanya cinta kepada ALLAH membawa kedamaian. Saat cinta manusia membawa kehancuran,hanya cinta kepada ALLAH membawa kebahagiaan. Cinta kepada ALLAH adalah sebenar-benar cinta hakiki yang pasti membawa bahagia tika di dunia dan di akhirat kelak.
Kerana itulah,apabila kekuatan cinta kepada ALLAH melebihi segalanya,manusia tidak akan takut untuk berdepan dengan kegagalan cinta sesama insan. Dan kecintaan yang mendalam kepada ALLAH tidak akan membuatkan seseorang itu terburu-buru untuk melafazkan cinta kepada seseorang

Namun tidak dapat dinafikan bahawa setiap insan memiliki perasaan ingin dicintai dan ingin mencintai… Dan,pastinya mereka mahu percintaan itu kekal selamanya…

Betul lah kan? Siapa yang tak mahu bercinta dan dicintai.. Even,bila kita tanya semua orang,masing-masing memiliki perasaan ingin dicintai dan mencintai. Saya juga begitu. Kerana cinta itu adalah fitrah yang dimiliki setiap insan. Namun,harus juga di ingat..ALLAH tidak mengurniakan fitrah itu begitu sahaja. ALLAH juga mencipta peraturan dalam menjaga kesucian cinta itu. Supaya FITRAH TIDAK MENJADI FITNAH. Peraturan inilah yang sering di langgar sehingga wujudnya berbagai masalah sosial di kalangan remaja sekarang. Saya pasti,jika peraturan ini dipenuhi oleh setiap insan yang bergelar manusia,sudah tentu kesucian fitrah ini tidak akan pudar selamanya.

Namun,bagi saya,ada syarat yang saya letakkan jika seorang anak adam itu mahu menjadikan saya sebagai permaisuri di hatinya. Permintaan saya tidak banyak, andai benar ‘dia’ mencintai saya, ‘dia’ haruslah terlebih dahulu menyerahkan cintanya kepada ALLAH dan RASUL kemudian kepada ibu dan bapanya.. jika masih tersisa,berikanlah cinta itu kepada saya….

Kata-kata seorang sahabat menyebabkan saya hampir menitiskan air mata.
“ Dengarlah sahabatku… ALLAH memujukmu..(An-Nur: 26) ..”Wanita yang keji adalah untuk lelaki yang keji,dan lelaki yang keji adalah untuk wanita yang keji,wanita yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik adalah untuk wanita yang baik…..” Telah tercatat seungkap nama lelaki di Lauh Mahfuz untukmu… Cuma peribadinya ditentukan oleh sejauh mana ketinggian peribadimu.. Jika kau di atas jalan yang diredhai ALLAH,InsyaALLAH si dia turut berada di jalan yang sama. Lupakan segala kegundahan. Teguhkan pada cinta hakiki nescaya cinta lelaki soleh turut kau miliki…”

Kata-kata itu saya ulang baca beberapa kali. Dan setaip kali membacanya,saya akan tersenyum sendiri.. Benar,telah ada satu nama di Luah Mahfuz yang tertulis untuk saya. Namun,siapa dia? Belum tiba masanya untuk saya tahu siapa dia.. Biarlah ia menjadi rahsia ALLAH sebelum tiba masanya.. Kerana saya masih belum bersedia untuk ke arah itu. Buat masa sekarang cinta saya hanya untuk umi ,abah,kak ely,kak ja,abe dan adik.. My study..My patient dan semestinya untuk si DIA dan Rasulullah SAW… Kerana saya terfikir,layak kah saya mencintai manusia jika saya masih tidak dapat mencintai ALLAH sepenuhnya??…”Kasih manusia bermusim,Sayang manusia tiada abadi,Kasih tuhan tiada bertepi,Sayang tuhan janjinya pasti…”

No comments:

Post a Comment