Sunday, August 1, 2010

Peringatan Untuk Kita Bersama..



Yang sebenarnya sudah lama terdetik di hati untuk menulis sesuatu mengenai ini.. Serba salah sebenarnya ketika saya mahu kongsikan cerita ini namun,saya yakin atas sesuatu sebab saya perlu juga kongsikan bersama rakan-rakan... Dan,selepas ditimbang baik dan buruk,saya memberanikan diri untuk menulis sesuatu mengenainya...Artikel ini saya tujukan buat semua muslimah-muslimah yang bertudung labuh di luar sana..
Baiklah,sebelum jari ini semakin ligat menaip bait-bait perkataan yang akan anda baca sebentar lagi,ingin saya nasihatkan sahabat-sahabat sekalian agar berlapang dada dan cuba take it in the positive way.. Yang benar,artikel ini ditulis sebagai nasihat iklas dari saya kepada kalian semua.. Namun,jauh disudut hati saya,jika terdapat sebarang kesalahan di dalam artikel ini, harap sahabat-sahabat sekalian dapat perbetulkan..

Hari itu,saya pulang dari wad dengan seribu satu perasaan yang terbuku di hati. Berada di wad Dahlia(wad psychiatric atau lebih familiar dengan wad mental) sepanjang sesi klinikal memang best.. Kat sana kami dapat berbual dengan ramai patient.. Boleh dikatakan di antara rutin kami di sana hanya berbual dengan patient.. Tak seperti posting di wad lain.. Tapi bukan topik ini yang mahu saya bawakan.. Ada topik lain yang lebih penting..Errmm... secara kebetulan sepanjang berada di Wad Dahlia,student nurse UIA juga ada posting di sana..

Terus terang saya katakan,student nurse KKM tidaklah seperti student nurse UIA..ye,memang kami adalah sama.. di atas tiket ‘student’ dan juga di atas tiket’nursing’ tetapi apabila berada bersama mereka seolah-olah ada sesuatu jurang yang amat besar antara kami.. Memang dari awal lagi saya telah merasakan sesuatu yang agak kurang senang dengan student nurse UIA,tapi saya anggap itu hanyalah perasaan saya..tapi bila suatu hari ada kawan saya menyuarakan ketidakpuasan hatinya, saya mula terfikir sesuatu...ada betulnya apa yang rakan saya itu katakan..

“Kak,perasan tak student nurse UIA ni sombong-sombong?”
“Uish..apasal lak cakap camtu?”
“Yelah diorang mana ada nak bergaul dengan kita.. tahulah kita ni diploma student, dorang tu degree..tapi janganlah sombong sangat..”
“Taklah..perasaan awak je kot..”
“Tak lah kak.. Memang semua rasa macam tu.. Errmm..kak,boleh tak saya nak bagi pendapat sikit?”
Saya tersenyum senang.. Perbualan di café tengahari itu memang santai sahaja dan saya harap ia tidak akan dipengaruhi dengan emosi..
“Saya bukan nak cakap apa,tapi saya tengok orang-orang yang pakai tudung labuh ni sombong-sombong la kak..”
Glup!! Saya telan air liur.. Namun masih sedaya upaya mengukir senyuman..
“Kenapa cakap macam tu? Ermm,maknanya akak pun sombong la..?”
Kini giliran dia pula tesenyum..
“Kak jangan terasa hati tau...Akak lain..saya dah lama kenal akak... saya berani cakap ngan akak pasal ni pun sebab akak pun pakai tudung besar laa.. So,just nak share apa yang saya rasa je.. kalau apa yang saya cakap ni salah..mintak maaf...”
Saya mengangguk sahaja.. Sebagai tanda saya mahu mendengar..
“Kami tahu golongan kami yang biasa-biasa ni tak sebaik mereka.. Bahkan tak layak pun jika nak dibandingkan dengan mereka.. Tapi akak,walaupun kami ni biasa-biasa je,tapi kami tetap solat,kami tetap puasa... kami tak pernah buat benda-benda haram.. Mungkin kami bercouple..tapi benda tu semua orang buat..”
Saya hanya mampu tersenyum..tidak berniat untuk menyampuk.. Memberi peluang kepada dia untuk terus meluahkan rasa.. Saya tidak mahu cepat melatah....
“Kami cuma tidak bertuah macam mereka je.. Kami dibesarkan dalam keluarga yang sederhana dalam agama.. Tapi sepanjang akak kawan dengan kami ada ke akak tengok kami kurang ajar dengan lecturer? Keluar dengan ramai lelaki? Tinggal solat? Tak ganti puasa?”
Adush..saya tak tahu nak jawab apa..hanya tersenyum..
“Sebenarnya,,sejujurnya... saya rasa,kalau benar mereka nak berdakwah,bukan begini caranya..cubalah dekat dengan kami.. . ermm.. tambah lagi mereka tu pakai tudung labuh,sepatutnya mereka tunjukkan akhlak yang baik depan kami.. Ni tak,nak tegur pun susah.. tak kan kami yang nak tegur mereka dulu,mereka tu bertudung labuh,..segan sebenarnya..”

Hanya setakat itu perbualan yang boleh saya kongsikan.. Namun perbualan itu membuatkan saya berfikir.. Saya teringat diri saya 3 tahun lepas sewaktu saya masih menuntut di Sabah,sewaktu saya masih dengan tudung bulat saya...Benarkah golongan yang bertudung labuh (telekung bulat) ini sombong?

Saya pernah berada di dalam kedua-dua sitausi itu.. Dalam kalangan mereka yang bertudung labuh dan di kalangan mereka yang bertudung biasa... Saya dapat selami perasaan kedua-dua golongan ini.. Namun,entah mengapa apabila berada di dalam golongan mereka yang biasa-biasa ini saya mula mempelajari sesuatu.. Mereka sama sahaja sebenarnya dengan kita.. Mereka tetap solat,berpuasa,namun yang membezakannya adalah mereka tidak bernasib baik kerana tidak diberi hidayah untuk menutup aurat dengan sempurna.. Itu sahaja.. Ini saya ceritakan atas pengalaman saya sepanjang bergaul dengan mereka...

Tiada niat dihati untuk membandingkan kedua golongan ini ataupun memperlekehkan golongan tertentu.. Cuma nasihat ikhlas dari saya buat semua sahabat-sahabat yang bertudung labuh diluar sana,jangan bataskan pergaualan anda.. Jangan hanya sibuk dengan usrah,daulah,rehlah dengan golongan anda sahaja sehinggakan anda lupa tanggungjawab anda yang sebenar..Memang,jelas dihadapan mata kita mereka salah..contohnya tidak menutup aurat dengan sempurna,bercouple..Kita sedia maklum itu sema adalah salah,namun siapa kita untuk meletakkan hukuman kepada mereka? Siapa kita untuk mengatakan mereka itu adalah golongan neraka? Tidak..Itu bukan tugas kita.. Tugsan kita adalah untuk menasihati mereka ke jalan kebenaran.. JIka mampu,lakukannya dengan perbuatan namun jika tidak katakan dalam hati,kita benci perkara tersebut.. Cukup!! Jangan sesekali memperkecilkan mereka.. Kerana kita sendiri belum pasti bagaimana kesudahan kita nanti.. Mungkin mereka lebih bertuah dari kita.. Benci perbuatan mereka,namun itu bukan tiket untuk membenci mereka..

Cuba bergaul dengan mereka.. berdakwah melalui akhlak.. Tunjukkan sikap rendah diri.. kerana anda bertudung labuh,anda membawa imej islam.. Kemana sahaja anda pergi anda akan dipandang.. Cuba buat perbandingkan.. Kenapa mereka yang bertudung biasa berdating dikhalayak umum dianggap perkara biasa sedangkan anda yang bertudung labuh jika berbual dengan lelaki berduaan pun sudah mula dianggap luar biasa? kenapa? kerana anda membawa imej islam.. Nasihat ini sebenarnya saya tujukan untuk diri saya sendiri.. Mungkin tudung saya tidaklah selabuh tudung pelajar UIA,tapi saya masih menggangap saya membawa imej islam..jadi apa-apa pun akhlak tetap perlu di jaga..

Dakwah mereka secara perlahan.. Mulakan dengan benda-benda basic.. Contohnya solat,puasa..jangan terus kepada menutup aurat..kalau tak nak mereka jauhkan diri dari anda. Berdasarkan pengalaman..kadang-kadang kita tak perlu pun berdakwah dengan kata-kata just tunjukkan nilai dan akhlak yang baik,insyaALLAH,sedikit sebanyak ia akan mempengaruhi mereka untuk dekat dengan kita..

Sebelum saya mengakhiri artikel ini,saya ingin memohon maaf dengan kalian semua..terutamanya student nurse UIA jika artikel ini menguris hati kalian.. Saya yakin,kalian ada alasan tersendiri,dan saya yakin kalian tidak berniat untuk menguriskan hati sesiapa.. Namun,apakan daya kita semua manusia.. Yang diciptakan dengan penuh kekurangan.. Anggaplah teguran ini iklas dari saya demi kepentingan kita semua.... kerana saya sayangkan kamu semua.. saya mahu kita semua berpimpin tangan sebagai bunga islam dan menuju ke syurga ALLAH yang satu.. Sekali lagi saya memohon maaf di atas segala kekurangan.. Sesungguhnya yang baik itu datangnya dari ALLAH dan buruk itu datang dari kelemahan diri saya sendiri..

(p/s-sama2lah kita doakan golongan muslimah yang biasa-biasa di luar sana,menjadi golongan yang luar biasa suatu hari nanti...insyallah..)



No comments:

Post a Comment