Thursday, August 5, 2010

ALLAH perencana terbaik...


“Anak nombor berapa ni akak?”
“Anak no 3...” akak tu menjawab.. Tenang..
Saya angguk... Merenung wajah mulus yang sedang lena dibuai mimpi itu...
“Sejak umur berapa dapat asthma ni kak?”
“Umur 4 bulan .. Mula-mula akak ingat semput biasa aje.. Tapi dah lama-lama jadi makin teruk,asal batuk ngan selesema
datang, haa..datanglah jugak lelah dia..” Saya angguk lagi.. Masih merenung bayi comel berusia 8 bulan itu.
”Ada adik kecik ke?” giliran akak yang berusia pertengahan 30 an itu pula mengajukan soalan..
“ Tak ada...Yang paling bongsu dah tingkatan 3 akak....”
“Owh,dah besar lah...adik bradik berapa orang?”
“5..saya yang ke 3..”
Akak tu angguk lagi.. Saya senyum..
“Dah berpunya ke?”
Glup!! Saya telan air liur.. Akak ni biar benar..
“Sapa? Saya?”
“Yelah..adik lah...dah ada pakwe ke?”
Saya ketawa kecil.. Sejak bergelar student nurse inilah kali pertama saya diajukan dengan soalan yang out of syllabus seperti itu oleh patient.. Akak ni buat lawak la plak..hehehe
“Tak ada kot..” saya jawab dengan katawa yang masih bersisa..cuba menyembunyikan malu sebenarnya..
“Betul ke tak ada?”
Saya hanya mengangguk..
“Kenapa? akak nak rekemen sapa-sapa kat saya ke?” saya sekadar mengusik..
Akak tu pula yang macam tersipu malu..
“Budak muda zaman sekarang mana nak orang tolong carikan.. Mereka dah pandai cari sendiri..”
“Yeke? Kalau macam tu, nampaknya memang saya tak kahwin la akak...”
Akak tu tergelak.
“Umur berapa?”
“Baru 23 kak..”
“Ermm..dah boleh start cari dah tu.. Berkawan dulu.. Kenal-kenal dulu.. Kenal hati budi masing-masing.. Kalau sesuai,bolehlah ke bab seterusnya..”
Hehehe..Saya gelak lagi.. Akak ni memang kelakar la.. Sporting habis...
“Insyaallah kak..kalau ada jodoh tak ke mana.. Kalau dah jodoh,yang tak cari pun akan datang jugak pada kita..”

Setiap kali teringat perbualan santai dengan patient saya tu,saya akan tersenyum lebar..
Lahai...macam manalah akak tu boleh bukak topik yang cangitu ek? hehehe..
Errmm.... kawan dulu..kenal hati budi masing-masing,lepas tu boleh ke bab seterusnya..
Macam mana tu? Errmm...(saya garu dagu).. Entahlah.. saya pun tak tahu.. Nak berkawan? Tapi berkawan macam mana? Tanya khabar?
-Salam..awak buat apa? dah makan? dah minum? saya nak kawan dengan awak boleh??- Macam tu ke?

“Aini..awak memilih sangat kot..”
Memilih? Perlu ke perkataan itu ditimbul.. Tak patut..tak patut.. kelakar bebenar..
Bagi saya,erti sebenar ‘memilih’ jika di lihat dalam kamus dewan sendiri pun,adalah membuat satu keputusan apabila terdapat beberapa pilihan.. dan jelas,sudah terang lagi bersuluh,kalau nak guna istilah memilih tu,saya perlukan beberapa calon.. Tapi masalahnya calon sorang pun tak ada.. hehehe.. So,istilah ‘memilih’ tu awal-awal lagi dah di reject!!

Errrmmm... tapi mungkin juga kerana saya cuba untuk mendapatkan yang terbaik... seseorang yang terbaik untuk memimpin saya ke arah ALLAH yang satu.. seseorang yang terbaik untuk menjadi nakhoda dalam ‘kapal’ yang akan kami bina.. Salah ke saya mahu yang terbaik..? Saya tahu,saya bukanlah seorang wanita yang terbaik untuk mendapatkan seorang lelaki yang baik.. Saya tahu,saya hanyalah sebutir pasir yang ada di mana-mana.. namun tidak salah rasanya jika sebutir pasir yang biasa ini mahu dihiasi dengan sebentuk mutiara agar dapat menumpang cahaya yang menghiasi mutiara itu..

Diri saya penuh dengan kekurangan.. Tidak layak jika mahu digandingkan dengan lelaki yang baik.. Cukup ilmu agama.. Solat berjemaah menjadi rutin harian.. Sunnah Nabi menjadi pegangan..Al-Quran menjadi peneman harian.. Puasa sunat menjadi perkara biasa.. Saya tidak layak untuk lelaki sebaik itu.. Sedar.. Bak kata orang ukur baju di badan sendiri..

“Boleh saya tahu aini suka lelaki mana mana?”
Saya tersenyum... Soalan cepumas..
Kalau nak diikutkan hati bermacam-macam criteria saya nak tetapkan.. Berkajang-kajang kertas kajang yang perlu saya gunakan.. Nak yang baik,sayang saya lebih,tak cepat kecik hati, pandai jaga hati family saya,nak yang sopan
santun,berkerjaya,muka ala-ala Aaron Aziz...
Fuhh!! demand tahap tak ingat.. Agaknya kalau makcik yang jual ubi kayu kat tepi jalan tu baca,mesti gelak terguling-guling dia..hehe.. Tapi lepas difikirkan balik,layak ke saya dapat lelaki yang ada pakej selengkap itu..? Errmm...macam tak je.. So saya bagi jawapan yang ringkas kepada yang bertanya..
“Saya sebenarnya tak kisah pun lelaki tu macam mana.. Saya tak mengharapkan ustaz pun sebab saya pun bukannya ustazah.. Saya cuma harap biarlah saya dapat lelaki yang ada ilmu dunia dan ilmu akhirat.. Yang boleh bagitahu saya benda tu salah,benda tu betul.. Yang boleh jaga saya..dan yang paling penting yang boleh didik saya dan kemudian saya dapat mendidik anak-anak saya menjadi seorang yang hebat... tu je..”

Entahlah..sebenarnya malas nak fikir pasal ni.. Tapi semenjak 2 menjak ni.. Macam banyak pula dugaan yang menjengah.. Dugaan hati dan perasaan.. Tapi jauh di sudut hati saya,saya masih mengharapkan seseorang yang terbaik.. Di kurniakan oleh ALLAH pada saya untuk membimbing saya dunia akhirat.. Yang boleh menjadi imam untuk solat jemaah kami yang pertama.. Dan menjadi lelaki kedua yang menyemak bacaan al-quran saya (yg pertama abah) selepas kami sah bergelar suami isteri.. yang boleh memberi tazkirah pertama kepada saya selepas selesai kami di ijab kabulkan..Itulah impian saya sebenarnya.. Jikalah ALLAH memakbulkan doa saya ini..tiada kata-kata yang dapat saya ucapkan.. Betapa berterima kasihnya saya kepada ALLAH.. betapa bersyukurnya saya..

Tapi apa-apa pun,akhirnya kita kena berserah pada takdir.. Saya redha siapa jua jodoh saya.. Kerana saya yakin ALLAH sayangkan saya.. DIA tidak pernah menzalimi hamba-hambanya.. Sesiapa sahaja yang diberikan adalah yang terbaik untuk saya.. Kerana ALLAH adalah perencana terbaik...



No comments:

Post a Comment