Thursday, July 8, 2010

Insaf...Insaf...



Alhamdulillah,dapat gak curi masa nak update blog.. Yelah sejak 234 menjak ni,busy tak usah nak cakap..PM pun kalah agaknya..(ekeleh) hehe...terkejar sana,terlari sini.. Macam tak cukup tanah... Nasib baik tanah kat Kolej Kuantan ni sikit je,simen jer yang banyak...(means,tak luas besar mana pun) hiperbola je lebih.. Kui..Kui..Kui..

Hampir seminggu mula class,banyak benda yang saya belajar.. Yang paling penting masa seminggu ni kami telah dihidangkan dengan banyak sangat-sangat kata-kata motivasi dari pengajar.. Yelah,5 bulan je lagi nak final exam.. Exam yang menentukan hasil usaha kami selama 6 semester kat sini..

Tapi dalam banyak-banyak kata-kata nasihat,kata-kata perangsang,kata-kata bimbingan(bukan sama je ke semua?heheh) ada satu-satunya kata-kata yang memang saya tak akan lupa.. “Jangan kawin lagi...”

Hehehehe.. Bukan apa,pangajar tu macam tahu-tahu je,aura kami semua yang dah mula terfikir untuk berkawin..Dalam sembang kosong dengan kawan-kawan, sekarang dah terselit dah topik-topik yang sebelum ni agak tak biasa nak terselit. contohnya “nanti tema kawin nak warna apa erk?” hehe..

Tapi lepas isu kawin yang dibangkitkan oleh pengajar saya tu,saya mula terfikir..nak tahu apa kata-kata yang buat saya terfikir tu? ini dia...

“Saya dulu menyesal tau sebab kawin muda.. yelah lepas habis belajar,saya kerja dan terus kawin,tengok sekarang nak sambung belajar pun ambil masa yang lama.. Mula-mula saya nak sambung belajar lepas kawin,tapi bila lepas kawin tak jadi sebab saya mengandung,so saya tangguh,nak sambung lepas bersalin,bila lepas bersalin,tak jadi pulak sebab tak boleh berpisah dengan anak.. Tengoklah,saya rasa kalau dulu saya tangguhkan niat nak kawin agaknya saya sekarang dah jadi pengarah kolej.. Yang penting kamu semua kena tetapkan matlamat,nak kawin boleh...tapi lepas kamu sambung degree... It takes about only 3 years before you can apply for ur degree level... Now,let see,average umur u all semua 22,23.. Umur 26 sambung degree,umur 27 kawin la...bukannya tua pun..status andartu sekarang dah di upgrade tau.. 30 belum andartu lagi... Yang penting kamu kena ada minat dan usaha..”

Hehehe..pastu,saya termenung.. betul la apa yang Puan cakap.. kena pentingkan apa yang penting dahulu.. Memang kadang-kadang tengok gambar kawan-kawan kawin, kehendak untuk kawin tu terasa lah jugak(tak banyak pun,sipi-sipi je) tapi sekarang rasa macam ada semangat baru.. Memang dari awal saya dah tekad.. Saya tahu dan saya yakin saya tak nak jadi staffnurse untuk selamanya.. Sebab saya dah letakkan aim pada diri saya,at least,saya pencen dengan pangkat pengajar HEP di kolej Kejururawatan or kalau ada rezeki nak sambung master jadi pengarah kolej.. Sebab aim saya nak lakukan sesuatu dalam bidang nursing ni..(tu pun kalau saya panjang umur,murah rezeki dan di izinkan ALLAH).. Then,bila pengajar tu brain wash balik otak saya ni,aim yang saya letakkan masa mula-mulla daftar kat kolej ni kembali semula ke tempat asal,sebab sebelum ni dia pergi makan angin sekejap... So,saya dah insaf.. Tak nak pikir pasal kawin-kawin ni... hehe


For the conclusion,jangan ikut sangat rasa hati.. Utamakan apa yang lebih penting.. Bina kerjaya... Bila dah berjaya baru boleh bina baitul muslim..insyallah...hehe..Semoga dipermudahkan..


No comments:

Post a Comment