Monday, June 14, 2010

Sabarlah~~~ 6 Bulan Je Lagi...


Takutnya saya nak menghadapi semester depan.. Semester 6 merangkap semester akhir. Perasaan saya ketika ini sememangnya bercampur baur.. Takut..gembira...resah...menjadi satu. Jika diikut dengan perkiraan hari saya masih mempunyai lebih kurang 21 hari untuk bersantai dan berehat di rumah.. Persiapan yang rapi dari segi mental dan fizikal sangat-sangat diperlukan... Artikel ini ditulis supaya saya dapat berkongsi perasaan dengan rakan-rakan semua..Tiada niat lain.. Sebab itulah saya masukkan entry ini dalam ruangan santai..hehe

Terus terang saya katakan saat-saat menghabiskan masa di rumah adalah saat-saat yang terindah bagi saya.. Tiada kata-kata yang dapat saya gambarkan betapa saya gembira berada di rumah.. Mungkin sebab itulah family saya mengelarkan saya seorang ‘perumah’,ntah apa-apalah kan? heheh....Tapi, saya pasti,sesiapa sahaja bersetuju dengan saya.. Menghabiskan masa di rumah untuk cuti semester adalah kenangan yang terindah buat kita semua kan? hehe

Tetapi saya tahu,saat-saat indah ini akan berakhir juga.. Awal bulan Julai ni,nak tak nak saya kena juga memulakan semula kehidupan sebagai seorang pelatih jururawat.. Haiiilaaa....belum mula lagi tapi debaran dah terasa.. Saya tahu banyak cabaran dan dugaan yang sedang menanti saya.. Ya! Sesiapa sahaja yang pernah menjadi student nurse pastinya akan mengetahui betapa hebatnya cabaran dan dugaan berada di semester akhir.. Tapi kadang-kadang saya pelik juga,kalau masa dekat university dulu,semester yang last-last nilah ramai yang ponteng kuliah...Jadual pun tak lah padat sangat.. Hanya sibuk dengan tesis dan projek semester akhir.. bestnya tengok senior time tu.. tambah lagi,kalau time cuti semester..Mereka tu kadang-kadang lewat 2 minggu untuk daftar subjek.. Tapi still cool dan steady.. Almaklumlah,seniorlah katakan.. Tapi bagi student nurse tak boleh macam tu.. Makin senior gelaran kita,makin padat jadual harian.. Makin banyak dugaan dan cabaran.. Dan makin berat tanggungjawab yang dipikul semasa sesi klinikal.. Biasalah,red pit la katakan..hehehe..poyos je!

Apa yang menunggu kami semester depan? Sesi teori yang lebih singkat.. Kami hanya mempunyai 4 minggu untuk menghabiskan sesi teori di dalam class dan baki selebihnya kami akan ditempatkan di clinical area.. Mungkin supaya kami lebih didedahkan dengan pengalaman berkerja di wad apabila sudah bergelar staffnurse kelak.. Tapi,yang pasti class prep siang dan malam senang menunggu kami...tu tak masuk dengan skill lab lagi.. Sem depan jugalah kena cover semua topik yang belajar daripada sem 2 sampai sem 6.. Induksi juga sedang menunggu kami.. Ayoyo..memang sem depan adalah sem yang terbaik untuk saya turunkan berat badan agaknya..heheh..

Tapi takpelah.. Apa-apa pun kena juga redah kan? Bak kata orang bersusah-susah dahulu bersenang-senang kemudian.. Lepas 6 bulan ni,saya mempunyai masa 2 bulan untuk berehat di rumah sebelum bergelar seorang jururawat terlatih.. Time tu memang merdeka!! Tak sabar nak tunggu saat itu tiba..hehe..

“Tak apalah..sabarlah kak aini.. Sekarang ni susah masa belajar.. Nanti masa kerja lain pula masalah yang datang.. Cabaran dan dugaan yang datang masa kerja lagi hebat dari masa belajar” Itulah jawapan yang diberi oleh permaisuri hati saya(my umi) ketika saya mengutarakan kebimbangan saya untuk berada di semester akhir..

Betul kata umi..sememangnya ujian kita di dunia ini tidak akan pernah surut.. Kerana janji ALLAH.. Dia menguji di antara kita semua untuk mengetahui siapa yang paling kuat keimananya.. Saya yakin,saya pasti setiap ujian yang datang,sesuai dengan tahap keimanan saya.. Dan saya juga pasti,setiap ujian yang datang itu tandanya ALLAH sayang pada saya.. Jadi sekarang? Tak payah nak risau,rusing,takut,bimbang... Sebab kita sebagai hambaNYA kena sentiasa redha.. Pasrah.. Dan,yang paling penting... Sabarlah aini..6 bulan je lagi...=P

No comments:

Post a Comment