Saturday, January 30, 2010

The Moral Of The Story Is?



Hehe,setiap kali teringat akan peristiwa ni saya pasti akan tergelak sendiri. Meskipun peristiwa ni berlaku lama dah..masa bulan pose tahun lepas,tapi macam-macam mana pun,aura dia tetap terasa sampai sekarang...
Masa bulan pose yang lepas,saya selalu gak bukak pose ngan kak ja(kakaku yang tercayang) maklumlah kitaorang kan duduk dekat.. Tak sampai pun 5 minit dari asrama saya ke tempat kak ja.. So.setiap kali ada masa lapang saya ngan kak ja pasti akan keluar bukak pose sama-sama..

Nak dibuatnya cerita,petang tu macam biasa kitaorang plan nak bukak pose sama-sama. Kali ini destinasi kitaorang adalah di restaurant fast food kat Kuantan Prade.. So,jam 5++ kitaorang bertolak dari lobi hospital (HTAA).. jalan je,maklumlah dekat je.. Dalam 10 minit dah sampai.. Dah sampai sana,teruslah kitaorang menuju ke destinasi yang dirancang.. Tanpa berfikir panjang,masuk dan terus order.. Boleh dikatakan hari tu kitaorang agak makan besar.. Maklumlah dah hampir seminggu tak bukak pose sama2..(Sebab kak ja busy memanjang..huh..huh..huh..) order punya order..tetiba masa nak bayar,kak ja membisikkan sesuatu ke telinga saya..

“Aini ada duit tak? Kak ja ada ni je.. Lupa nak cucuk tadi..”
Ha!! Biar betulllll... Saya buka dompet.. Ya ALLAH..
“Jaaa..aini pun ada ni je..” saya tunjuk beberapa keping note berwarna
merah kat kak ja.. Automatik kitaorang gelak.. aiii,macam mana boleh tak ingat nak cucuk ni...Hailllaaa...haru biru sungguh..Kakak yang kat depan ni dah pandang semacam.. Makanan dah order..tak kan xnak bayar.. Kalau bulan pose,memang makanan boleh order dulu,kiranya booking tuk berbuka laa..tapi kena lah bayar terus...

Pastu dengan selamba kak ja berkata..
“Kak,boleh tak saya nak cucuk duit dulu..Takpe,adik saya tunggu kat sini..”
Nasib baik kakak yang cun tu bersetuju..So,kak ja pun segera menuju ke ATM yang ada kat dalam KP tu.. Dan saya pulak dengan muka yang dah beberapa inci ketebalannya duduk menunggu kat meja. Perasan,ada 2 3 orang yang tengok semacam..tapi saya buat dek je... hehehe

Kak Ja datang balik..
“Aini gano ni,tak leh cucuk lah.. Maybank ngan BSN kat sini tak leh transfer duit dari CIMB.. Kita kena cari CIMB jugak ni...”
“Kat KP tak de CIMB la ja..”
“Pastu,kat mana ada?”
Saya berfikir sejenak..
“Kat teruntum ada rasanya..”
“Jauh ke?”
Saya berfikir lagi..
“Jauh kot.. Aini pun tak tahu tahu.. Kita naik teksi jelah..”
“Aii,demo ni..2 tahun duk kuatan pun tak tahu?”
Saya termalu sendiri.. Failed jadi orang kuantan..hehe

Lepas slow talk dengan kakak tu,nasib baik dia setuju bagi kiteorang keluar kejap.. Walaupun pada mulanya dia macam tak confident je ngan kitaorang,tapi Alhamdulillah,dia bagi.. Mungkin tengok kitaorang memang ‘bersungguh’ sungguh!!

Dah tu,kitaorang pun cepat2 lah ke tempat teksi..
“Nak gi mana dik?”
“Teruntum pakcik..”
“Teruntum????” Pakcik tu pelik... Aiii,apasal pulak pakcik ni? Rasanya betul dah saya sebut tadi.. Teruntum.. Bukannya Mengkutum ke...Sekuntum ke...
“Dekat sangat tu dik.. Jalan ikut pintu belakang KP je..”
Aiii..pakcik ni...
“Kitaorang nak cepat pakcik...”
Hehe..yang sebenarnya...kitaorang tak tahu...cover line sikit..malu beb..
“Haaa..marilah..”

Hehehe..Rupanya betul laa..tak sampai pun 5 minit,dah sampai.. Betul lah kata pakcik ni..Dekat je.. Bukan dekat je..tapi tersangat-sangat-sangat la dekatnya.. Dari bangunan ni,kitaorang boleh nampak pintu belakang KP.. Adoilah..Umi,abah...malunya kat pakcik ni.. Dan kak ja sudah menampakkan aura kemarahannya pada saya..Ups!! Sorry sis...heheh..=)

Lepas cucuk duit,kitaorang pun balik semula..Naik teksi jugak... Yelah,dah alang-alang tu.. Naik jelah teksi... Sampai kat KP balik...
Tanpa berfikir panjang,kitaorang terus hulur RM 10 kat pakcik tu..
“Ehh,banyak sangat ni dik..”
“Takpelah,pakcik ambil la..Kalau pakcik tak ada tak tahulah macam mana kitaorang ni..”

Muka pakcik tu bercahaya.. Happy sunggguh nampaknya dia..
So,kitaorang pun cepat-cepat balik semula ke restaurant tu tadi.. Lega sangat bila tengok makanan dah terhidang kat atas meja.. Syukur Alhamdulillah,akak tu percaya kat kitaorang.. Yelah,buatnya dia tak buat makanan yang kitaorang order tadi nampak gayanya berbuka dengan air kosong jelah.. Lepas je bayar,kita orang pun duduk.. Fuh..lega+penat+kelakar.. Saya ngan kak ja tak habis-habis gelak.. 5 minit lepas tu azan pun kedengaran.. Alhamdulillah rezeki kitaorang masih ada.. Makanlah dengan sepuas hatinya..Yum..Yum..Yum..

So,the moral of the story is..
1) Jangan sesekali makan banyak sangat..berala kadar la dalam semua hal.. Kalau
tak order banyak mesti duit tu dah cukup

2) Kena ambil tahu juga benda-benda yang nampak tak berapa penting.. Jangan ambil
mudah dalam semua hal..Contohnya bangunan teruntum dekat je dengan KP..
walaupun benda tu nampak simple tapi percayalah ia amat berguna untuk kita
bila dalam kesusahan..

3) Rezeki tu datangnya dari Allah..DIA boleh bagi pada sesapa yang DIA kehendaki..
Contohnya dalam kes pakcik tadi.. kami tergerak hati nak bayar pakcik tu RM 10
Rezeki pakcik tu nampaknya..

4) Kena plan betul-betul apa yang kita nak buat.. Sediakan payung sebelum hujan..
Cucuk duit sebelum masuk kedai...hehehe

5) Kalau kita buat baik dengan orang insyaALLAH,ALLAH akan buka pintu hati
orang lain untuk buat baik pada kita.. Contohnya dalam kes kakak kat kedai tu..
Dia terbuka hati tuk tolong kitaorang.. Walaupun tak bayar lagi,dia tetap buat
makanan yang kitaorang pesan.. Syukur alhamdulillah..

No comments:

Post a Comment